zaterdag 24 mei 2008


NOG EEN ONBEKENDE LIS


Deze plant trof ik ook nog aan in de tuin van diezelfde vriend, zeer in de nabijheid van zijn vijvertje. Ik beperk met tot deze closeup van de bloem waaruit overduidelijk blijkt dat het ook weer een Lis (Latijns-wetenschappelijk: Iris) is.

De bladeren zijn hetzelfde als die van de Gele Lis en dat zijn dus niet de bladeren die je op deze foto ziet, want dat zijn weer bladeren van een exotisch gras, riet of bamboesoort dat er pal naast staat.

De enige die in Nederland echt autochtoon is is de Gele Lis waarover ik nog niet zolang geleden enkele berichten met foto's plaatste. Daarna dook er weer eentje op in Schagen met andere kleuren bloemen en waarvan ik vermoedde dat het een verwilderde cultivar is.

De eigenaar van de tuin beweerde dat deze ook in het wild voorkomt maar dan wil ik toch nogmaals hameren op het verschil tussen in het wild groeiend (inheems) en autochtoon. Bij navraag bij die vriend zei ie ook dat dat plant al in de tuin stond toen er kwam wonen, dus daarmee komen we ook niet verder :)

Ik heb zowel online als in enkele boeken die ik over inheemse planten heb nog eens verder gezocht en in 1 van de boeken kom ik wel een inheemse Lis tegen die vele kleuren kan hebben waaronder ook deze lila kleur en die het de Dwerglis en is inderdaad een verwilderde cultivar maar zoals de naam al aangeeft is die veel kleiner, die wordt maar 15 centimeter hoog en deze plant was veel hoger, zeker ook zo'n 50 a 70 centimeter.

Kwekers zijn dol op deze plant, die ikzelf eerder kitscherig vind en er worden tot op de dag van vandaag nieuwe cultivars van gekweekt en die sport zit em dan in het veranderen van de kleur van de bloem. Ikzelf zie daar allemaal de gein niet in (sorry heren en dames kwekers :().

Gisteravond nog zag ik op de BBC TV een programma over tuinplanten, gekoppeld aan een show en wedstrijd en ook daarin werd weer melding gemaakt van een splinternieuwe Iris, zeer recent gekweekt door een Fransman, en die had ook weer een net iets andere blauwachtige kleur.

Blijf er toch met je tengels van af wil ik vaak zeggen, het is je reinste genetische manipulatie / verminking en als het aankomt op genetische manipulatie van voedingsgewassen of die van diersoorten schreeuwt men ineens moord en brand en wordt het een aantasting van de ethiek genoemd. Ik kan er allemaal met mijn pet niet bij :(

1 opmerking:

Anoniem zei

Vanmiddag bracht een vriend een boekje mee dat ik ook kado kreeg en dat een afgeschreven exemplaar van een bibloitheek was, een uit het Engels vertaald boekje (van origine ui 1978( en vertaald door de beroemde Midas Dekkers. Het boekje heet "Bloemen in de tuin" en daarin vond ik dit Lissensoort, die in dat boekje de "Duitse Lis" wordt genoemd. In het boekje staan geen Latijns-wetenschappelijke namen van de planten en ook weinig uitleg, het soort uitleg dat ikzelf graag lees, maar via het internet heb ik nog wat meer over deze Lis / Iris gevonden.

Hij staat ook bekend als de Blauwe Lis en dat blauw kan je gerust met een korreltje zout nemen want het is meer lila achtige, net als op de foto. De officieele naam is Iris Germanica, dus vandaar ook de andere naam Duitse Lis.

Van origine komt ie uit Zuid Europa, en is in de 17e eeuw als sierplant in Duitsland geintroduceerd en is vanaf toen verwilderd.