donderdag 8 mei 2008


SILENE


Ik denk een plant uit het geslacht Silene (Latijns-wetenschappelijke naam).

Tot nu toe met voornamelijk knoppen en slechts 1 ontluikend bloemetje.

Misschien de zeldzame Blaassilene want die groeit in het Westerpark, of anders het familielid Dagkoekoeksbloem.

De naam Silene is afgeleid van Silenus, de Griekse vader van de Silenen, die vaak met een dikke buik, net als de kelk van sommige soorten, dronken en rijdend op een ezel werd afgebeeld.

Dagkoekoeksbloem werd als een duivelsplant beschouwd. Wie de plant plukte zou een vroege dood sterven. Een legende vertelde dat als een kind de Dagkoekoeksbloem plukte zijn vader zou sterven en zijn moeder als het de Avondkoekoeksbloem plukte.

Meer over de Griekse satyr Silenus:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Silenus

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Dit is idd de koekoeksbloem en bloeit er sinds het warme weer volop. De blaassile bloeit er ook al aarzelend een week of 2. Dat is erg vroeg want officieel pas in juli. De blaassilene heeft een erg mooie subtiele witte en geaderde bloem en groeit op kalkbodems. Was ooit zeer zeldzaam in NL maar tegenwoordig veel minder. Het gebied rondom Den Bosch is zo kalkrijk door het opwellende grondwater, vele duizenden jaren oud en afkomstig uit de Peel en Ardennen. Het water komt hier omhoog omdat de ondergrondse stromen tegen het rivierklei/zand van de Maas omhooggestuwd worden.

Anoniem zei

Hoi JL,

De Blaassilene met de zakvormige kelkbloemen heb ik nog nooit in het echt gezien maar je hebt me er wel eens een foto van getoond, erg fraai ja.

En wat betreft Koekoeksbloemen dat is een verzamelnaam want er zijn verschillende soorten van zoals je wet zult weten, ik noemde specifiek de Dagkoekoeksbloem omdat die roze is, de Avondkoekoeksbloem is wit. Beide soorten heb ik vroeger vaak gezien maar dan op het platteland en beide horen ook bij favoriete planten van me.