zondag 1 juni 2008


KNOOPKRUID (Deel 2: planten)


Hier nog een aantal exemplaren van Knoopkruid. In de berm van de weg met vrij druk verkeer, de Vlijmenseweg, vanaf waar je lopend het eerder beschreven dijkje op kunt en waar ook volop exemplaren groeien.

Toen ik zat te mikken om de foto handmatig scherp te stellen zag ik door de zoeker een insect op 1 van de bloemen landen, en toen heb ik maar meteen afgedrukt.

Pas toen ik de foto terugzag realiseerde ik me dat het wellicht geen Bij of Wesp is maar ook weer een Zweefvlieg.

1 opmerking:

Anoniem zei

Een zeer nauw verwante plant is de Korenbloem met zijn fraaie blauwe bloemen. Vroeger kwam ik die nog wel tegen. Maar, nu ik er over nadenk, realiseer ik me dat ik die al jaren niet meer gezien heb.

En wat blijkt, hij is inderdaad zwaar achteruit gegaan en staat ook op de Rode Lijst, al sinds 2000, ook op de vernieuwde lijst van 2004 nog steeds.

Op deze plant schijnen Zweefvliegen dol te zijn, dus die Zweefvlieg op het Knoopkruid zal dus ook niet zomaar toeval zijn.

Korenbloem = Centaurea Cyanus.