donderdag 24 juli 2008


BIJVOET # 2:

MASSAAL IN BLOEI



Naast het muurtje naast het slootje van de eerder genoemde Kompassla en Engelwortel in het Westerpark bloeit dus ook deze plantensoort Bijvoet echt op massale schaal en zeer uitbundig.

Verspreid over verschillende locaties in en rondom de stad heb ik em al wekenlang zien bloeien. Ook van deze plantensoort geldt weer dat die bloemen niet de meest esthetische zijn volgens de normen van de meeste mensen en eigenlijk qua gehele plant, maar dat is een discussie die ik nog wel eens opnieuw zal aankaarten.

Bijvoet = Artemisia Vulgaris (Heukels' Flora, 2005). Vulgaris betekent algemeen en de plant is ook sinds ie die naam kreeg ZEER algemeen en is ook een plantensoort dat zowat op allerlei plekken groeit waar je maar kunt bedenken.

Ook in al mijn andere plantenboeken draagt ie deze Latijns-wetenschappelijke naam, zelfs in mijn alleroudste Flora van 1915 en ook wordt ie al bijna een hele eeuw nog steeds gerekend tot de Composietachtigen, al zie je dat er op het eerste gezicht niet zo 1, 2, 3 aan af.

Ondanks het hoge zogenaamde "onkruid gehalte" van dit plantensoort toch een plant waar flink wat over te vertellen is wat ik ook al eerder heb gedaan en ook diverse andere mensen bij de REACTIES op dat bericht geschreven hebben. Zie: BIJVOET # 1

Geen opmerkingen: