zaterdag 2 augustus 2008


KOMPASSLA # 5

UITGEBLOEID


Al diverse keren heb ik het over Kompassla gehad en laatst nog getoond hoe ie er uit ziet als ie in knop staat, dat was op 24 juli.

KOMPASSLA IN KNOP

En nu al, dik een week later (de foto is gisteren gemaakt) was deze in het Westerpark al uitgebloeid. Blijkbaar bloeien ze maar zeer kortstondig, want op deze foto zijn de vrijwel uitgebloeide kleine Composiet achtige bloemetjes ze zien, met name helemaal aan de top te zien.

Ik weet her en der in de stad diverse plekken waar ze groeien dus zal ik eens opletten of ze elders misschien nog wel echt in bloei staan, maaar uiteraard kan ik niks beloven. Misschien was ik gewoonweg te laat en je kan immers niet overal tegelijkertijd (naar) kijken en aanwezig zijn.

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Het lijkt wel dat zelfs het hele samenspel van bloemsteeltjes en bloemetjes zich in noord-zuid richting bevindt. 't Blijft een zeer bijzondere plant!

Anoniem zei

Het is i.d.d. een maffe plant en overal waar ik em zie sinds ik em ken let ik op die stand van de bladeren. En dat is een verhaal apart waar ik iedere keer weer op let:
1.) I.t.t. de meeste bladeren van planten staan ze niet met de bovenkant naar boven (richting hemel) maar staan de bladeren zijwaarts, 90 graden afwijkend van alle andere plantensoorten (hoewel er meer z.g.n. kompasplanten bestaan).
2.) Dat de bladeren altijd in noord-zuid richting zouden staan krijg ik zo mijn twijfels bij uit eigen observaties. De reden dat de plant zijn bladeren in een bepaalde richting heeft staan is om verdamping door felle zon te voorkomen. Ik krijg de indruk dat de plant gedurende een gehele dag met felle zon de bladeren laat meedraaien met de beweging van de zon. Dat is zoals iedereen weet van oost naar west maar dat de bladeren altijd precies noord-zuid staan geloof ik toch niet. Tot nu toe is dat een gevoelsmatige observatie gebaseerd op de windrichtingen zoals ik die hier in de stad ken, maar erg wetenschappelijk is dat niet. Misschien moet ik toch maar weer eens een gedegen kompas kopen :)
[Mijn oude exemplaar ben ik kwijt :(].