vrijdag 1 augustus 2008


REUZENBOVIST # 1


Deze soort werd mij lang geleden getoond in een weiland in Zeeland, een weiland waar Schapen hadden gegraast en gepoept hadden en juist dat zou de ideale biotoop voor deze Reuzenbovist zijn.

In mijn Paddenstoelenboek lees ik dat ie inderdaad op bemeste weilanden en hooilanden groeit, maar ook wel op vuilstortplaatsen en Brandnetel vegetaties en in dit geval in het loofbos waar ook de soort uit he vorige bericht groeit. Amper 2 meter er vandaan.

Een ieder die ze voor het eerst met eigen ogen ziet is totaal verbaasd over de grootte, wel tot 40 centimeter groot. Ook maken ze de indruk alsof het een soort ballen zijn die los op de grond liggen. Hier ter plekke stonden 4 exemplaren, hier de grootsten, in het volgende bericht nog een foto van 2 kleinere exemplaren.

Zolang ze helemaal wit zijn zijn ze eetbaar. Dit is een soort waarvan ik dat met zekerheid durf te zeggen omdat ik ze indertijd zelf gegeten heb. Zodra ze vanuit de onderkant wat bruinig worden door de sporenvorming zijn ze niet meer eetbaar.

Verder moet je weten dat ze zware metalen in hun vruchtlichamen kunnen opslaan, en de concentratie daarvan kan oplopen tot waarden die voor voedingsmiddelen in Nederland en Belgiƫ niet zijn toegestaan.

Opvallend bij deze exemplaren vind ik dat ze aangetast zijn, alsof er een wild dier van gegeten heeft. Met name aan de voorkant van het grote exemplaar lijken het echt knaagsporen. Iemand die weet welk dier er misschien van eet ?

Nog mysterieuzer vind ik het gat bovenop in het midden en daar is zeer geen sprake van knaagsporen, de binnenkant van dat gat is volkomen glad (ik heb er mijn vinger in gevoeld).De grootte van het gat is zo groot als een eierdopje.

Reuzenbovist = Langermannia Gigantea.

6 opmerkingen:

Anoniem zei

Hoi Anton,
Ook ik was inderdaad verrast door de grootte ! Vanuit de verte leek het net of er iets van afval in het bos lag vond ik, maar dichterbij gekomen bleken het dus deze enorme joekels te zijn, die ik ook nooit eerder in het echt gezien had. Ik heb het grootste exemplaar ook op mijn blog gezet, met, om een idee te krijgen van de grootte (behalve door in centimeters te melden hoe groot ze zijn) voor de grap een halve liter colaflesje erbij gezet...

Anoniem zei

O ja, ik haal mijn vermoedens nergens vandaan of zo, maar ik denk zomaar dat het eekhoorntjes zijn die ervan peuzelen....

Anoniem zei

Beste An,

Ja, verbazing is inderdaad een ieders eerste reactie maar als je ze eenmaal een keer in het echt gezien hebt vergeet je ze niet zo gauw meer. Ik herkende ze al meteen en vanaf grotere afstand (dat is geen opschepperij om jou te overtroeven maar eerder een bewijs van "eenmaal gezien vergeet je ze niet meer en herken je ze meteen".)

Toevallig hadden we het er die ochtend nog over gehad dat ik ze de eerste keer vond, dat was n.a.v. van het bladeren in een Paddenstoelenboek.

An schreef daar ook over bij de foto ervan op haar blog.

Daar zou ik best naar willen linken in deze reactie maar dan geraak je gevangen in dit windows dat dan niet full screen is te krijgen.

Ik ken n.l. het HTML commando "open in een nieuw venster" niet. Als iemand me dat (off-blog) aan zou willen helpen heel graag.

Anoniem zei

Beste An,

Een erg wetenschappelijke gedachte om er iets naast te zetten op een foto als bewijs en referentie hoe groot iets is, maar meestal vind ik dat er fotografisch erg lelijk uitzien, zoook met linealen en meetlinten.

De laatste tijd druk ik het liefst in centimeters uit. En ik heb er geen baat bij om te liegen, dus als ik iets beweer ga ik er dan maar van uit dat men mij op mijn woord wilt geloven.

Anoniem zei

Wat betreft die Eekhoorns ben ik eens op zoek gegaan naar info over wat die eten. Vrijwel iedereen weet wel dat je noten eten en zelfs verzamelen in het voorraadje voor tijdens hun winterslaap.

Maat tot mijn verbazing zijn het alleseters en eten ze zelfs allerlei zaden en bloemen maar ook insekten en zelfs kadavers van kleine dieren, maar geen woord over Paddenstoelen (waarmee ik niet wil beweren dat het niet waar zou kunnen zijn).

Ikzelf associer Eekhoorns altijd met Dennenbossen maar dat is ook alleen omdat ik ze zelf alleen in het wild heb gezien in dergelijke bossen zoals rondom de IJzeren Man in Vught.

Ik las ook dat Eekhoorns een hekel hebben aan zon en altijd graag in schaduwrijke bossen toeven en daaraan voldoet dat loofbos op Nederhemert Zuid zeer zeker.

Iets anders wat ik over deze beestjes las is dat ze verkcot worden om als huisdier in een kooitje te houden. Dat is reuze illegaal maar de aanbiedingen van de beestjes zijn open en bloot op Nederlandse websites te vinden.

Anoniem zei

Grote kans dat het slakken zijn geweest. Het is bekend dat zij paddenstoelen eten. Ik heb zelf ook wel eens naaktslakken op een paddenstoel zien zitten. Het gat is misschien de opening waardoor de sporen kunnen verdwijnen?

groet J.