woensdag 19 september 2007


BEUKEN BOMEN DEEL 2


Zoals ik al schreef waren er nog geen bladeren van de boom gevallen maar ik vond op de grond wel dit afgebroken twijgje. Uit de vorm en kleur van het blad is af te leiden dat het om een gewone Beuk gaat. Latijns-wetenschappelijke naam Fagus Sylvatica.

Bij het blad links zie je ook hoe de bolsters aan de takken zitten. Deze is leeg maar er staat me bij van vroeger dat ook nog dichte bolsters van de boom vallen. Daarover meer in het volgend bericht.
In het midden van de foto (als je em uitvergroot) zie je in het verlengde van het steeltje ook nog een knopje. En dat in september ? Is me ook een raadsel.

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Grondstoffelijk wordt papier van bomen gemaakt en etymologisch is er van beuk het woord boek gemaakt. Een hele eer voor de boom die vroeger boec of boeke genoemd werd. De eerste boeken waren waarschijnlijk bijelkaar gebonden beukenhouten plankjes vol met gesneden letter(runen)tekens.

Ook leuk in dit verband: de plaatsnaam Hoboken zoals die in Antwerpen en in New York bekend is betekent "Hoge Beuken".

AntonV zei

Hallo J.,

Dank voor je leuke reactie en ik wil er ook uitgebreider op reageren maar wil daarbij een JPG gebruiken en helaas kan je geen foto's in een REACTIE op een blog plaatsen (zoals ik eigenlijk dank zij jou weet). Ik ga daar dus een apart bericht van maken. Erg grappig vind ik ook dat je me nu al voor de 2e keer een stap "voor" bent. Al eerder met mythen / ouwe religies enzo. En ik zat dus zelf ook al te overwegen er heemkunde en etymologie bij te betrekken en met deze reactie van je doe jij dat laatste al.

Ik weet ook wel dat een blog geen message board of discussie forum is, maar toch, reacties krijgen en wat input en interactie is altijd leuk en verlevendigt de boel, want anders denk je (als blogger) al snel dat je puur voor je eigen ego bezig bent en interactie heeft toch mijn voorkeur.

Groeten van Anton