woensdag 19 september 2007


BEUKEN BOMEN DEEL 3


Ik heb dus op de grond onder de boom geen dichte bolsters gevonden. Ik weet ook niet zeker OF ze wel "dicht" van de bomen afvallen ?
Misschien vergis ik me en dat we ze als kind zo bemachtigden door stokken in de kroon te gooien om ze zo uit de boom te doen vallen. Wel herinner ik me dat ik als kind bolsters openmaakte om de nootjes te bemachtigen. Anno nu kan je dat vandalisme noemen maar vroeger was het bij kinderen zeer populair, ook bij Kastanjebomen. Misschien doen kinderen het nog steeds wel ?

De inhoud van de nootjes is eetbaar. Als er uberhaupt sprake is van een inhoud want vaak zijn ze leeg. Ik hoorde laatst het verhaal dat er slechts 1 x per 7 jaar iets in de nootjes zit, maar of dat waar is, en waarom zou ik niet weten. Ik heb een paar van de nootjes open gemaakt en daarin zat zeker iets eetbaars.

In een reactie op het eerste bericht over Hazelaar bomen werd geschreven dat de inhoud van beukennootjes een gif bevat, maar de giftigheid daarvan valt reuze mee hoor. Dat is alleen zo als je heel verse eet (en in grote hoeveelheden) want als je ze een tijdje laat drogen is er niks meer aan de hand.

Verder heb ik vroeger vele pogingen gedaan om door nootjes te zaaien zelf Beuken boompjes te kweken. Ten eerste is het maar de vraag of er dus iets in de nootjes zit en ze dus wel kiemen. Als ze kiemen komt er een plantje uit met 2 kiembladeren (waaraan je zoals bij zoveel planten niet eens kan zien van welke soort plant ze zijn). Hoger dan een paar centimeter en die twee blaadjes kwamen ze niet. Ze stierven daarna helaas al snel af.

VRAAG / VERZOEK:
Weet iemand hoe het precies zit met lege nootjes ?

GRAAG VIA "reacties" ONDERAAN HET BERICHT

Geen opmerkingen: