zondag 21 oktober 2007


KAPVERGUNNINGEN BOMEN

Geen landelijke regelgeving

In het vorige bericht sprak ik mijn zorg uit over de vraag of de Watercipressen achter het Groot Ziekengasthuis niet gekapt gaan worden als ook het ziekenhuis gesloopt wordt (er staat nieuwbouw gepland voor 2011). Een krantenartikel uit 2005 dat ik net vond geeft echter hoop.

Zie:
www.brabantsdagblad.nl/jeroenboschziekenhuis/article27435.ece

Een aantal gebouwen op het terrein waar de bomen staan worden waarschijnlijk tot rijksmonument verklaard. In Nederland bestaan er voor van alles en nogwat verschillende regeltjes (voor een Bossch voorbeeld hiervan zie einde van dit bericht). In Groot Brittannie bestaat 1 instantie die zowel waakt over de bescherming van natuur als van historische monumenten. Dat is The National Trust. Als zij iets beschermen dan wordt ook ieder grassprietje of steentje beschermd, waarvan je ook weer kunt zeggen dat het over-regulering is, en met dat laatste ben ik het ook weer wel een beetje eens :)

In Nederland heb je voor panden Monumentenzorg maar dat bestaat op zowel plaatselijk als provinciaal als landelijk niveau en daarnaast bestaat nog het Rijksdomeinen die panden beheren die vroeger van het rijk waren maar niet meer door het rijk gebruikt worden.
Qua natuur heb je Staatsbosbeheer en daarnaast nog de Stichtingen die het van hun leden moeten hebben en niks met de overheid te maken hebben. 1 ervan is het landelijke Natuurmonumenten en dan heeft iedere provincie ook nog eens zijn eigen landschapsbeschermings organisaties.

Anyway, om op het originele onderwerp terug te komen: het kappen van bomen.

- In 's-Hertogenbosch gelden de regels die ik in het vorige bericht formuleerde.
- Ik schreef daarbij dat ik niet wist of dat een plaatselijke verordening was of landelijke regelgeving.

Intussen weet ik dat iedere gemeente zijn eigen verordening heeft. Hierbij een aantal voorbeelden en mijn commentaar erop:

* In 's-Hertogenbosch is de norm dus de ouderdom van de boom. Dat is erg vaag want van veel bomen op prive grond is dat niet bekend en de enige manier om de ouderdom van een boom te bepalen is de jaarringen van een omgezaagde boomstam te tellen, een tegenstrijdige manier in dit geval om de ouderdom te bepalen :)
* In de stad Groningen is de norm de dikte van een boom, nl. een doorsnee van 20 centimeter gemeten op een hoogte van 1.3 meter, dat vind ik al evenzeer kort door de bocht; sommige bomensoorten bereiken die dikte al binnen een decennium, andere soorten pas na vele decennia.
* In Schagen zijn in 2004 kapvergunningen voor bomen van particulieren afgeschaft, alles mag gekapt worden mits het geen "bijzondere" boom is, en je ziet mijn kritiek vast al aankomen :) : "wie bepaalt of een boom bijzonder is ?"
Bron, zie:
www.dekleinemedia.nl/redactie/schagen/onderhoud.html


En tot slot het Bossche voorbeeld: Tegenwoordig volg ik het kappen van bomen een beetje via het gemeentelijke nieuws in het Bossche huis-aan-huis blad "De Bossche Omroep op Zondag". In de editie van vandaag stonden er 3 aanvragen voor een kapvergunning aan de straten St. Janssingel en de Westwal (die liggen in elkaars verlengde en zijn oude stadswallen waar de rivier de (Stads)Dommel langsloopt. Er zijn daar dus ook 2 miniatuur bastions die Bastion Maria en Bolwerk St. Jan heten. Ter herinrichting daarvan (de stad was Europese Vestingstad van het jaar 2005) en daarvoor worden 69 bomen gekapt, waarvan 3 Zilveresdoorns en de overige allemaal Essen. Op al die plekken worden echter tegen de iepziekte resistente Iepjes aangeplant van 50 a 60 centimeter hoog. Dat kan wel eens flink gaan duren voordat dat grote bomen zijn. Rond 1980 zijn er op de Bossche wallen hel veel Iepen gekapt als gevolg van die ziekte, en sindsdien zie je amper nog Iepen, dus an sich wel een goede zaak. Maar 1 ding begrijp ik niet, de gemeente heeft het steeds over de samenhang tussen die vestingswerken in en rondom de stad en de groenvoorziening, dus vind ik het toch wat raar (let op: ik zeg niet fout, maar raar).

8 opmerkingen:

Anoniem zei

Grappig om Schagen zo terug te lezen, over de kapvergunningen.
Een paar jaar geleden hebben wij dus, inderdaad zonder kapvergunning, een paar huizenhoge bomen gekapt. Ze torenden zelfs boven het huis uit, maar namen ook veel licht weg helaas. 13 jaar boom, snel de hoogte in geschoten, toch zonde ook weer...maar goed, het moest een keer gebeuren. De stronken staan er nog, mooi begroeid met mossen nu. We hebben de bomen weggehaald door eerst alle takken weg te zagen. Uiteindelijk stond alleen de stam nog, met een klein topje, twee stuks. daarvan hebben we eerst een foto genomen, haast surrealistisch ! Helaas had ik toen nog geen digitale camera, dus kan ik dat niet laten zien.

AntonV zei

Hallo allemaal,

Ik stuurde helemaal niet aan op het kappen van die bomen door An in Schagen. Ik wilde gewoon weten hoe het zat met kapvergunningen voor bomen, of dat landelijke wetgeving is of dat iedere gemeente er mee kan omgaan naar eigen goeddunken. An had me al eerder foto's van die boomstronk(en)gestuurd en die ga ik zo plaatsen, maar dan vanwege een dubbele reden.

Anton

Anoniem zei

Anton, wat vind je nu precies raar? Dat is me niet duidelijk.

De bomen moeten waarschijnlijk gekapt worden omdat enkele bastions en de oude stadspoort richting de Koeidonk/Deuteren gerestaureerd of teruggebracht gaan worden. Ter hoogte waar vroeger die stadspoort was heb je nu een wildgroei van veel willekeurig gegroeid opschot. Als je daar gaat rooien dan praat je al snel over vele tientallen bomen en boompjes. Dus ik snap die aantallen wel.

Een officieel wandelpad onderaan de stadsmuur ter hoogte van de Westwal is een aantal jaar geleden afgewezen omdat dat niet authentiek zou zijn. Daar valt iets voor te zeggen. Je kunt je natuurlijk wel afvragen naar welke tijd de gemeente wil terug restaureren. Als men de situatie van de "vestingstad" s-Hertogenbosch voor ogen heeft, de situatie dus van voor de ontmanteling hiervan in 1874, dan zouden er helemaal geen bomen mogen groeien op of voor de wallen. Vanuit militair standpunt waren bomen toen een visuele sta in de weg en een belemmering van het schootsveld en dus totaal taboe tot zelfs kilometers de polders in.

Iets anders, met die boompjes in de handelsmaat van 50-60 cm zal eerder de omtrek van de stam dan de hoogte bedoeld zijn. Heraanplant van 50 cm hoge Iepen kan ik me haast niet voorstellen.

AntonV zei

Dag J,

Wat ik raar vind ?

Nou de gemeente beweert enerijds dat de vesting / wallen en ook de vestingswerken buiten de stad eigenlijk 1 ding zijn, en dat ze dat doorvoeren in hun beleid, en zo vind ik het ook horen !

20 jaar geleden nog werden van de stenen wallen en andere stadsmuren alle vegatatie verwijderd tijdens de restauraties ervan, en het werd een clinisch iets, muren werden zelfs met chemische stoffen geimpregbeerd om vegetatie te weren.

Nu, 20 jaar later, krijgen plantjes de vrije hand te woekeren op de stadsmuren en jij was zelfs de vinder van de zeer zeldzame soort Steenbreekvaren. Een sensatie die zelfs de regional krant haalde.

Ook kan je overal online vinden dat onze stad een voorbeeld functie heeft of ontwikkelt over de combinatie groen en historische monumenten van menselijke hand. Een zeer loffelijk streven dat ik van harte onderschrijf en dan lees ik in een krantje dat de gemeente bij de gemeente een vergunning aanvraagt voor het kappen van bomen voor een doeleinde dat in hun beleid geintegreerd is en alleen al dat de gemeente voor iets toestemming moet aanvragen bij een andere afdeling van de gemeente. Ik vind dat ik daar op zijn minst mijn verbazing over mag uitspreken en het raar vinden, en het bewijst maar weer eens hoe burocratisch Nederland in elkaar steekt.

Een waardeoordeel had ik niet uitgesproken, en dat doe ik ook nu niet, ik denk alleen dat het anders zou kunnen al weet ikzelf ook niet HOE.

Groeten Anton

AntonV zei

Additie:

Ik typte weer te snel in de vorige reactie; ik bedoelde dat de gemeente al jaren beweert dat restauratie (behoud) van dingen van mensenhanden en die van natuur hand in hand moeten gaan en dat ik dat niet overal en altijd zie.
Het sleutelwoord van onze stad is toch "groene vesting" ?

Ik wil op deze blog echt niet de criticus van de gemeente gaan uithangen, maar enige gezonde scepsis heb ik altijd wel ja.
Soms worden dingen mooier gemaakt dan ze zijn, zo las ik vandaag nog ergens dat onze stad niet voor niets een boom in het stadswapen heeft en dat is zeker waar, zie:

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/38/Coat_of_arms_of_%27s-Hertogenbosch.jpg

Maar ik vind de 2 mannen met knotsen opvallender, waarschijnlijk Bataven die vroeger bij Empel (?) langs de Maas een nederzetting hadden ...

AntonV zei

Hoi J,

Als jouw intepretatie waar is dat ze met de aanplant van Iepen van 50 - 60 com dik ipv. van hoogte bedoelen zullen ze met grof geschut moeten aankomen. Vrachtwagens en graafmachines, maar wie weet heb je gelijk ?

Ik heb net een rolmaat ter hand genomen en die in een cirkeltje van 50 cm gebogen, dan heb je toch al een flinke boom hoor !

Eerlijk gezegd hoop ik dat je gelijk hebt, maar als altijd "eerst zien dan geloven" :)

Anton

Anoniem zei

Anton schreef:
... dan lees ik in een krantje dat de gemeente bij de gemeente een vergunning aanvraagt (...) en alleen al dat de gemeente voor iets toestemming moet aanvragen bij een andere afdeling van de gemeente. Ik vind dat ik daar op zijn minst mijn verbazing over mag uitspreken en het raar vinden, ...


De aanvraag voor een kapvergunning gaat gelukkig altijd via een publicatie hiervan. De gemeente biedt zo elke bewoner van de stad de mogelijkheid om bezwaar te maken tegen het willekeurig rooien van bomen. Dat geldt dus ook voor ambtenaren en het is maar goed dat zij niet rücksichtlos aan het kappen kunnen slaan. Democratie heet dat of inspraak in het publiek domein. Nu ervaar ik wel regelmatig dat 1 geniale ambtenaar met veel interessantere voorstellen komt dan 10 muffe bezwaarmakers maar dat doet verder niet af aan dit inspraakmodel.


Anton schreef:
Als jouw intepretatie waar is dat ze met de aanplant van Iepen van 50 - 60 com dik ipv. van hoogte bedoelen zullen ze met grof geschut moeten aankomen.


Bij mij voor de deur wil de gemeente de komende jaren een bomeneiland aanleggen. Daarvoor gebruiken ze bomen die elders vanwege de aanleg van een nieuwe weg weg moeten. Deze bomen hebben op 1 meter hoogte nu al een omtrek van 180cm. Blijkbaar is dat allemaal niet zo'n probleem tegenwoordig.

AntonV zei

Hallo J,

Natuurlijk is het een goeie zaak dat er een vergunning aangevraagd moet worden voor het kappen van bomen (die kant wilde ik de discussie helemaal niet opsturen).

Mensen die protest aantekenen zijn ook niet echt allemaal niet idioten. Zelf uitte je laatst nog je ongenoegen dat er bij jou in de wijk een Acacia (Robina) gekaptw werd bij een sloop bij jou in de wijk vanwege onzorgvuldig geplande nieuwbouw.

Een ander recent voorbeeld zijn de twee zeer oude bomen in de tuin van het Noordbrants Museum waar de architecten geen rekening hadden gehouden bij de planning van het Stedelijk Museum (SM's). Het alsnog sparen van die bomen heeft wel een slordige 1,6 miljoen gekost.

Anton