zondag 21 oktober 2007


CONIFEER STRONK & MOS


In de reactie van An op het vorige bericht over kapvergunningen en mijn commentaar daarop kondigde ik deze foto al aan.

Eigenlijk ging het ons geen van beiden om de boomstronk zelf maar het feit dat er op boomstronken en dode bomen vaak mossen en paddestoelen groeien die we erg mooi vinden.

We hebben geen van beide verstand van mossen en paddestoelen, laat staan korstmossen, maar willen er binnenkort wel op terugkomen, met name op paddestoelen omdat we daar al heel wat aardige foto's van hebben verzameld.

Wie weet gaan we een beroep doen op lezers van de blog bij de determinatie van de soorten.

Ik wil hierbij ook nog even ontzenuwen dat ik bezig ben met een inventarisatie van boomsoorten in 's-Hertogenbosch. Dat is zeker nooit mijn bedoeling geweest. Toevallig stuit ik steeds op bomen die ik niet ken en ik ben nu eenmaal leergierig en nieuwsgierig en probeer dat te delen. Dat het dan toevallig een "inventarisatie" lijkt te worden is mooi meegenomen, en ik vat het eerder op als compliment dan als kritiek. Het sterft van de websites over bomen maar dan gaat het vrijwel altijd puur om oude en dikke en markante bomen daar en daar..... iets wat blijkbaar veel mensen leuk en interessant vinden. Niks mis mee natuurlijk, en ik draag die websites een warm hart toe en voeg ze aan de links van deze blog toe, maar ik vind dat ook bomen die nog niet zo groot zijn onze aandacht verdienen.

Het zal duidelijk zijn dat bovenstaande foto van An is en ze heeft me ook verteld dat de stronk van de Leylandi conifeer is (Cupressocyparis Leylandi), een soort dat in "kortgehouden" vorm vaak door tuinders aangeboden wordt om er een heg / erf-afscheiding mee te maken, en het zijn snelle groeiers zoals An al aangaf dus het kunnen als je ze anders behandelt ook vrij snel vrij grote bomen worden.

Geen opmerkingen: