woensdag 27 februari 2008


REDACTIONEEL

Ik krijg nogal eens foto's over de natuur (uit steden en vlak daarbuiten per email toegestuurd van mensen die mij kennen, terwijl mijn emailadres nergens vermeld is op de blog).
Helaas kunnen bezoekers op de blog bij een reactie geen foto plaatsen (dat is een gebrek van de Blogger software).

Verder heb ik een beleid dat ik op de blog alleen foto's van mezelf zet en van An die medebeheerder van de blog is. Mede omdat ik veel andere blogs wat goedkoop knip en plak werk vind en waarbij men goede schik maakt met andermans foto's. Ik verwijs wel veel naar websites over een specifiek onderwerp en geef ook wel links naar waar goede foto's staan, maar dan is het "eigendomsrecht" en alles wat daarmee te maken heeft tenminste duidelijk.

Ik heb op deze blog 1 x foto's geplaats van een vriend en dat was in de periode dat het nog over mijn tuin ging en die foto's waren gemaakt in mijn tuin en had toen toestemming van de maker van die foto's en dat er duidelijk bij vermeld.

Toch vind ik het jammer dat al die mooie foto's die ik nogal eens krijg dus ergens tussen wal en schip vallen en op blogger ken ik geen mogelijkheden om daar een apart iets voor aan te maken (want laat het nogmaals duidelijk zijn: een blog is geen website die je zo kan inrichten zoals je wilt).

Vandaar dat ik al geruime tijd broed op een mogelijkheid om het toch mogelijk te maken en ik heb intussen wel een idee over hoe het zou kunnen. Ergens op een server een gedeelde map aanmaken waaruit en waarin iedereen vrijelijk kan downloaden en uploaden maar dan is de vooorwaarde wel dat je je eigen foto's moet toestaan de public domain status te krijgen en ik de uiteigenlijk beheerder word en ik me het recht voorbehoud om ongepast materiaal te verwijderen.

Ik kan hier natuurlijk al over een kwartier mee beginnen maar ik wil bij dezen eerst eens peilen of er lezers van deze blog zijn die zoiets leuk vinden om aan mee te doen. Voor alle duidelijkheid je foto's worden geen onderdeel van de blog maar op de blog zou dan een link komen te staan die verwijst naar een gedeelde map ergens online waar die foto's te vinden zijn.

Krijg ik geen reacties dan begin ik er ook niet aan ;)

3 opmerkingen:

Anoniem zei

Geen slecht idee! Misschien is Flickr geschikt?: "Groups can either be public, public (invite only), or completely private. Every group has a pool for sharing photos and a discussion board for talking".

Zie: www.flickr.com

Anoniem zei

Prima plan lijkt me. Is het dan een kwestie van alleen foto's plaatsen, of kun je ook tekst kwijt ? Uitbreiden maar dus...met of zonder tekst.

Anoniem zei

Beste An,

Dit plan heeft in feite helemaal niks met de blog te maken, althans niet echt. Je upload een foto gewoon in een map net als op je computer. Zoiets zou het er dan ook uitzien, geen layout of opmaak zo als op de blog zelf. Gewwoon een lijstje met files die dan wel een naam zouden moeten hebben ter indicatie van wat het is. Voor dat plan van JL met Flickr en met thumbnails voel ik niet zo veel.

Ik dacht meer aan Windows Skydrive maar ik moet eerst nog eens beter op divers mogelijheden studeren.

Eigenlijk is het ook niet voor jouw bedoeld An, want wij doen de blog samen dus foto's van jou die we geslaagd vinden zet ik gewoon op de blog zelf.

In de gedeelde map kan je dan zowel foto's uploaden als downloaden. Het is dan wek public domain dus mensen moeten er dan geen foto's neerzetten van zichzelf waar ze copyright willen behouden.