woensdag 27 februari 2008


KRULHAZELAAR VS. KRULWILG


























Bovenstaande foto is door An gemaakt en is van een dode en sterk gesnoeide boom in haar achtertuin.
Het is een dode Krulwilg, al kan je dat er nu niet meer aan afzien. Maar An weet nog hoe ie er qua takken en bladeren uitzag toen ie nog leefde.

Ikzelf heb ik mijn tuin ook zo'n boom gehad, maar die is al na een jaar nadat ik in mijn huidge huis kwam wonen omgewaaid. De boom is toen in vele stukken gezaagd door medewerkers van een hoveniersbedrijf en de gehele toedracht besparen maar de clou was dat de boomexpert toen vertelde dat het een Treurwilg was nadat ik met enige trots had beweerd dat het een Krulhazelaar was.

Zoals ik al eerder schreef dacht ik lange tijd dat dat bomen waren terwijl het in werkelijkheid struiken zijn. In ieder geval heb ik nooit geloofd dat het een Treurwilg was (want die hebben hangende takken; zie de foto van een paar dagen terug) en deze boom had gekrulde takken en zelfs gekrulde bladeren.

Al die tijd sinds ie omgewaaid was (1998) heb ie dus niet kunnen achterhalen wat die boom dan wel was.

Ik weet dat nu sinds ik met enige euforie een vriend verteld over de Krulhazelaar bij hem in de straat en die weliswaar die boom bij mij nooit gezien had. Die opperde plots "misschien was het wel een Krulwilg ?" Ik had nog nooit van die boomsoort gehoord maar toen ik het nadien online ging opzoeken bleek hij gelijk te hebben. Ik vond n.l. deze link: http://www.tuinkrant.com/plantengids/bomen/11726.htm
Toen ik deze webpagina vond beaamde ook An dat dit em was, want we vroegen het ons allebei al jaren af welk soort boom we nu hadden gehad ?

Alles klopt, zowel de omschrijving (met name het feit dat er het hele jaar verdorde bladeren van afvallen als ie in niet vochtige genoeg grond staat) en de foto's en dan vooral de closeup opname van de foto's die ook wat gekruld zijn.
Ook de dunnere sterk gekrulde kleine takjes vallen er af. De grote takken zijn gewoon normaal "recht".

Aangezien ik nergens een levende Krulwilg weet te staan kan ik niet optimaal vergelijkingen trekken met de Krulhazelaar. Zoals eerder gezegd is de een een struik en de ander een boom en natuurlijk zijn de bladeren en bloeiwijzes van Wilgen en Hazelaars totaal anders.


Ik heb echter de indruk dat de krullingen van de Krulhazelaar veel extremer zijn dan die van de Krulwilg. Die van de Krulhazelaar hebben echt de vorm van een kurketrekker.

Er bestaat veel verwarring over deze twee vooral op het eesrte gezicht op elkaar gelijkende bomen waarover meer in een volgend bericht.

En oh ja, de Latijns wetenschappelijke naam van de Krulwilg is Salix Babylonica Tortuosa. EN het is eigenlijk een boom die is gekweekt "uit" de Treuwilg. (Vandaar wellicht die bewering van die hovenier indertijd.)

Een verdere wetenswaaridgheid is dat Wilgen en Populieren snelle groeiers en hebben daarom zacht hout waardoor ze bij stormen nogal eens het loodje leggen of heel vaak ook takken verliezen. Vooral Treurwilgen verliezen vaak veel takken en we zullen het snel ook kunnen zien want in de komende dagen wordt al een eerste voorjaarsstorm verwacht.

8 opmerkingen:

Anoniem zei

Onze boom is steeds verder teruggesnoeid omdat hij teveel licht wegnam uit ons huis (we moesten overdag zelfs in de zomer de hele dag licht aan op een gegeven moment). Hij deed het altijd heel erg goed en is ooit begonnen als in grond gestoken stok ! Ook wij hebben we 'paastakken" uit eigen tuin kunnen gebruiken toen hij noh volop zijn best deed. Nu doet hij nog dienst als krabpaal voor buurtkatten, uitkijkpost voor onze kat, en vogelvoerboom...

Anoniem zei

Hoi An,

Een paar vraagjes:
- is de boom wel echt dood ? (zoals ik beweeerde ?) en is ie dood gegaan als gevolg van het snoeien.
- heb je em zelf als stok (van een paastak) in de grond gezet en is ie toen gaan uitlopen of zijn dat de mensen geweest die voor jou in het huis woonden ?
- gaat dat wel goed tussen de diverse diersoorten als de boom vogelvoederplek en kattenuitkijkpost tegelijkertijd is ? :)

Anton

Anoniem zei

Hoi Anton,
Ik denk niet dat de boom al helemaal dood is, hoewel ook de schors aan het loslaten is op het moment dus misschien wel 'op sterven na dood '? Er komen ook geen nieuwe uitlopers meer aan, wat vorig jaar wel het geval was.
Wij hebben hem zelf als stok in de grond gezet ooit, ik weet niet meer hoe lang geleden. Misschien als onderdeel van een 'natuurlijk hekje', zelfs dat weet ik niet meer.
En het gaat nog steeds goed tussen de vogeltjes en de katten. De vogeltjes hebben ruim zicht dus zien alles wat kat is op tijd aankomen.Er is nog nooit een vogeltje gegrepen door een kat.

Anoniem zei

Hoi An,

Kan je bij benadering nog achterhalen in welk jaar je de tak als stekje in de grond hebt gezet ?

Afgaande op hoe groot / hoog de boom op de foto is zou dat ook een indicatie kunnen geven over hoe oud die boom bij mij was. Die was toch wel een stuk dikker en hoger dan wat ik van die van jou op de foto kan zien.

Dat ie in voorgaande jaren nog wel uitliep wist ik niet. Inderdaad staan Wilgen er wel on bekend dat ze onder extremene omstandigheden nog uitlopen.

Zo had ik ook nog een andere Wilgstruik in min tuin van wie ik samen met een vriend alle takken vlak boven de grond verwijderen en die takken op een rijtjes tegels neerlegden. Die hadden absoluut geen contact en / of water en ook die liepen na een tijdje uit. Haast niet te geloven. Bij bomen en struiken vind ik de vraag wanneer het dood is zoweieso een zeer interessante bijna filosofische vraag.

Via de achtergebleven wortelds van die Wilg (absoluut geen Krulwilg) is ie nadien ook weer volop gaan uitlopen en is gegroeid als kool.

Die snoei daad is denk ik iets van 4 jaar geleden en de struik is bina alweer een meter of 4 hoog en hij staat ook op een vervelende plek waar ik em niet wil hebben, maar laat het een "les" :) zijn, een ordinaire Wilg help je niet zo maar om zeep. als er ook maar een paar wortels achterblijven zal ie tot in lengte van dagen blijven uitlopen (maar Krulwilgen zijn blijkbaar minder stug want op de overblijfselen van de wortels van bie boom zijn nooit meer uitlopers gekomen. HELAAS !)

Anoniem zei

Aanverwant reacties zijn ook te vinden bij het bericht met de foto over paastakken.

Anoniem zei

Bij benadering...: ik denk dat de boom (of wat er van over is) niet ouder is dan een jaar of 8. Toen we de kinderen nog niet hadden, hadden we nl. een mini-dennenbosje in de tuin, heel erg mooi ! In hun peutertijd hadden we dat ook nog en aangezien onze jongste nu 10 is, kan de boom niet ouder dan 8 jaar zijn. We hebben hem toen gewoon als stok (voor een hekje) in de grond gestopt en dat stokje is dus uitgelopen, in no time, tot een flinke boom.

Anoniem zei
Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.
Anoniem zei

Afgaand op de foto van de Krulwilg in Ans tuin en haar inschatting dat ie ongeveer 8 jaar oud is / was, kan ik melden dat de boom bij mij toch wel dikker en hoger was, al in 1997 toen ik hier kwam wonen.
Intussen heb ik de vorige bewoners van dit huis achterhaald en ze brutaalweg opgebeld en naar de boom gevraagd. En daaruit bleek dat ze em ook ooit als een paastak in e grond hebben gestopt nadat ze de takken als kadootje hadden gekregen. Ze wisten zich zelfs te herinneren dat dat waarschijnlijk in 1986 is geweest.
Wilgen zijn dus snelle groeiers zoals Ad ook al aangaf.