zondag 16 maart 2008


BLOEIENDE JAPANSE KERS


Op de hoek van de Handelskade en de JanHeijnstraat in 's-Hertogenbosch staat deze opvallende boom. (Rechts op de foto zijn de geveltjes te zien van de panden aan de overkant van de Binnenhaven).

De boom is qua soort een Japanse Kersenboom en hij staat al meer dan een maand te bloeien en ook al voordat ie bladeren heeft, dus ook weer een vertegenwoordiger van de naaktbloeiers. De Latijns-wetenschappelijk nam van de boom is Prunus Serrulata, maar er bestaan ook diverse cultivars van.

Gezien de dikte van de boomstam vermoed ik dat ie stokoud is. Vergelijk de dikte van de stam maar eens met die van de boom op deze foto.Die boom is 30 jaar oud:http://www.frankbogers.nl/huisentuin/index.htm Ook zeer opmerkelijk is hoe de dikke boomstam overgaat in vergeleken daarmee relatief veel dunnere takken. Dat komt omdat ie ge-ent is. Net als zoveel vruchtbomen (appels, peren, pruimen, kersen) moeten die bomen ge-ent worden willen ze gaan bloeien c.q. vrucht gaan dragen.

Eerlijkgezegd betwijfel ik of er in deze boom kersen komen, dat heb ik namelijk in voorgaande jaren nooit gezien. Ik denk dat het bij deze boomsoort te doen is om de mooie bloesems. In Japan is ie daar in ieder geval zeer geliefd om en speelt ook in prominente rol in de traditionele Japanse cultuur: in volksfeesten maar ook in liefdesverhalen en in beeldende kunst uitingen.

Wie daar meer van weet daag ik uit er iets over te schrijven bij reacties.

3 opmerkingen:

Anoniem zei

Niet dat ik meer weet hierover, maar wel omdat ik het een prachtfoto vind : wát een imposante boom zo !

Anoniem zei

Is ook best een imposante boom.
Een paar weken geleden toen ie nog half in knop stond en er pas een paar bloemen aan zaten, poogde ik ook al die bloemen te fotgraferen en kreeg de boom zowieso veel bekijks van mensen die op zondagmiddag hun neus in de eerste zonnestraaltjes wilden snuffelen.
(die foto's was ik totaal ontevreden, maar kreeg wel commentaar van voorbijgangers, 1 persoon zei zelfs: "ja die Krentenbomen zijn erg mooi !"
Of ik moet er helemaal naast zitten maar het is toch echt geen Krentenboom.

Anoniem zei

Rond 21 maart kersenbloesemtijd in Japan

Ziehier de tekst van een liedje dat elke Japanner als kind leert zingen met een melodie die je ongetwijfeld kent (zie voor een eenvoudige versie http://www.youtube.com/watch?v=REV8TDPLVao&feature=related want er zijn onnoemelijk veel variaties en arrangementen van gemaakt, een leuke en helemaal niet slecht is http://youtube.com/watch?v=g5cVGusTz8w&feature=related).

Een traditionele tekst gaat als volgt:

Sakura

Sakura, sakura, yonamamo, satomo,
Miwatasu kagiri.
Kasumika, kumoka,
Asahi-ni niou.
Sakura, sakura, hanazakari.

Vertaling:

Kersenbloesem, kersenbloesem, op bergen, in dorpen,
Zover het oog reikt.
Ze lijken op mist of wolken,
Ze geuren in de morgenzon.
Kersenbloesem, kersenbloesem, in volle bloei.

Ik lees, dat er wordt door Japanners erg uitgezien naar de komst van de lente (niet in de laatste plaats door het kersenbloesemfeest) en er sowieso erg met de seizoenen geleefd wordt. Bij ons ook wel, maar de Japanner is zich bewust van de metafoor ervan voor het menselijk leven. In elke haiku hoort ook een verwijzing naar een jaargetijde. Rond 21 maart (opgelet dus) wordt het kersenbloesemfeest van zuid naar noord gevierd (met het invallen van de lente) lees ik verder. Als een golf, ja het woord TSUNAMI is hier niet misplaatst, verplaatst het gebied waar de kersenbloesem bloeit en iedereen onder de bomen gaat picknicken zich over Japan (Japan is zonder de Koerilen 2000 km lang; dat is gelijk aan van hier naar Sicilie). Het is niet verwonderlijk dat we in West-Europa veel Japanse kersen aangeplant hebben, de boom en de traditie zijn onontkoombaar voor wie Japan bezoekt.