dinsdag 18 maart 2008


BOMENKAP OP DE WESTWAL


Een poosje geleden al had JL in een reactie melding gedaan van massale bomenkap op West in 's-Hertogenbosch en daarna had ik er zelf ook nog over geschreven, o.a. dat er ook aan de Westwal langs de Stadsdommel bomen gekapt zouden gaan worden. Dat zou gaan plaatsvinden vanaf 11 maart maar eerlijkgezegd was ik het weer vergeten.

Toevallig was ik er vandaag in de buurt en inderdaad zijn er heel wat bomen weggehaald maar zeker ook weer niet over de gehele lengte van de Westwal, slechts op een stuk van pakweg 100 meter lang, grofweg tussen de zijstraten Berewoutstraat en Achter de Engel. De oever / berm is compleet omgewoeld door graafmachines en het ligt nu braak. Ik ben erg benieuwd wat de nieuwe plannen met die oever zijn. Ik vermoed dat het iets te maken heeft met de vestingwerken.

De meeste bomen en restanten ervan zijn al weggehaald maar in de parkeervakken langs de straat die grotendeels met hekken zijn afgezet was nog 1 stukje zonder hekken en daar zag ik deze grote stapel hout en wortelrestanten. Wellicht stonden daar geen hekken omdat dat spul ook ieder moment weggehaald gaat worden.

Op de achtergrond kan je aan de overkant van de Stadsdommel die Van der Does de Willeboissingel zien. Daar zijn alle bomen, zowel langs de straat als langs de oever gespaard.

4 opmerkingen:

Anoniem zei

Langs de Westwal, net buiten de stadsmuur komen door het graafwerk over grote stukken horizontale metselwerk te voorschijn. Er is nog nergens over geschreven. Ben benieuwd wat het is: een onderdeel van de vestingwerken of in een ver verleden platgegooide bouwerken buiten de wal? Het lijkt me ook bijna een vondst want ik heb er nog nooit over gelezen. Wel was bekend dat langs de zuidwal ooit diverse bebouwingen "buitengaats" vlakbij de stadsmuur geweest zijn. Door veranderende krijgskundige inzichten zijn die op een bepaald moment gesloopt.

Anoniem zei

Hoi Johan,

Je vertelde er al eerder over ja en het is inderdaad fascinerend. Het is niet echt het onderwerp van deze blog maar ik ben ruimdenkend, dus ik censureer dit niet weg.

Het ging mij bij het verhaal over de Westwal over de gekapte bomen en dat de natuur het weer moet afleggen tegen cultuur van eeuwen terug, en dat het gedaan wordt vanuit een ecologisch verantwoorde manier waar ik het niet mee eens ben maar jij en ik zijn het daar hardgrondig over oneens. Niks mis mee, dat mag natuurlijk ook.

Maar ik zie liever mooie ouwe bomen dan ouwe vestibgwerken en ik begrijp tot op de dag van vandaag niet waarom het huidige super Katholieke Den Bosch zo trost is op haar militaire historie uit die tijd toen de stad verdedigd werd door Protestante monarchistische THGEN de Katholieken.

Als ik de huidige bisschop van 's-Hertogenbosch zou ik zeggen "afbreken die hap" maar goed: intussen weten we ook dat de Katholieken ook zowat 2 decennia geleden ook al tegen bomen waren die te oud en belangrijk werden bijhet volk lieten omkappen.

Liever protestante monarchistische oorlogs bolwerken dan bomen dus, misschien toch maar eens een email sturen aan de nazi paus :)

Anoniem zei

Oh ja, waar we het ook al eerder over hadden is dat je aan het begin van het Drongelens Kanaal (net voorbij het Heetmanplein) bij laag water / droog weer daar op de bodem van het water ook een soort bestrating ligt. Goed te zien vanuit het raam van de trein richting Tilburg en dat fascineert me ook al decennia. Maar dankzij jou (JL) weet ik dat dat kanaal van veel veel later datum is en ik me niet kan voorstellen dat dat ook iets met oorlogsvoering te maken heeft. Ongetwijfeld zijn er mensen die veel meer over dit soort zaken weten maar ik ken ze niet en op Wikipedia zal je dergelijke dingen niet vinden denk ik (misschien maar goed ook).

Anoniem zei

Ik kom er toch nog even op terug. Jammer is dat de gemeente de stenen niet open en bloot laat liggen zodat er een soort Ecokathedraal-effect (van Louis Le Roy in Mildam, zie www.ecokathedraal.nl) kan optreden. Maar de krant geeft tekst en uitleg van de horizontale metselwerken:

Brabants Dagblad, 17 april 2008

DEN BOSCH - Wie een blik wil werpen op de omgevallen stadsmuur tussen de bastions Deuteren en Maria langs de Westwal, moet nu zijn kans grijpen. In verband met werkzaamheden aan de vestingwerken op dat gedeelte, ligt een stuk van de muur nu bloot.

Water wordt regelmatig weggepompt, zodat de stenen stadsmuur vrij ligt. Zichtbaar om in kaart te brengen en te fotograferen. Bekend was dat de muur er lag. Maar hoe deze er precies uit zou zien en in welke staat? Dat was gissen. "Ongeveer veertig meter is blootgelegd", stelt Eddy Nijhof van de afdeling Bouwhistorie, Archeologie en Monumenten (BAM) van de gemeente Den Bosch. "En nu is pas voor het eerst duidelijk te zien hoe goed en compleet de muur er nog uit ziet. Ook de kleine schietgaten voor de hand- en kruisbogen bovenin, zijn prima te zien."

Het gaat om een gedeelte van de stadsmuur van de zogeheten Vughteruitleg. Een doorlopende rechte muur en niet zo dik als de eerste en tweede ring van stadsmuren. Vandaar ook dat deze muur zwak was en ter hoogte van de waterlijn, uitgesleten gedeelten kende. Dat is te zien op tekeningen uit 1614 van de ingenieurs Boleyn en Van Tienen die toentertijd de staat van de vestingwerken opnamen. "Tussen 1614 en 1621 is gigantisch gewerkt om de muren te herstellen en de bastions aan te leggen. De oude slechte muur hebben ze toen zeer waarschijnlijk omgetrokken en laten liggen."

De nu blootgelegde restanten blijven niet lang zichtbaar. Dit gedeelte van de muur permant 'openbaar' houden, is volgens Nijhof niet haalbaar. "Door de vorst zal die het niet lang houden en zullen de stenen verpulveren."