zaterdag 15 maart 2008


MOS OP EEN MUURTJE


Al heel mijn leven vind ik mossen (maar ook Korstmossen) erg mooi maar vind het nogal ingewikkelde materie om de diverse soorten te determineren.

Dit exemplaar vond ik op een bakstenen muurtje in de voortuin van een vriend. Ook een soort dat ik al vele malen gezien heb, maar niet bij naam kan benoemen.

Op deze macro foto zijn mooi de "antenne"-achtige uitsteeksels te zien (klik op de foto voor een vergroting). Door de flinke vergroting is het "plakje" mos op de foto aanzienlijk groter dan in werkelijkheid.

3 opmerkingen:

Anoniem zei
Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.
Anoniem zei

Het is eigenlijk ondoenlijk om afgaande op deze foto tot een deugdelijke determinatie te komen. De blaadjes zijn niet goed te zien. Het lijkt zelfs bijna wel om 2 mossoorten te gaan. De sporenkapsels staan recht op de kapselsteel - dat is wel goed te zien - en dat zou samen met de leefomgeving (muurtje)kunnen duiden op het soort Purpersteeltje.

Gisteren was ik in de eendenkooi op de Maaspoort. Daar groeien 260 knotessen waarvan de oudsten 350 jaar oud zijn. Dat moeten zo'n beetje de oudste bomen van de stad zijn. In elk geval schitterende levensvormen die op zich weer een biotoop vormen voor tientallen mos- en korstmossoorten - ook heb ik mooie geweizwammen gezien. Echt een tip om eens langs te gaan (kan officieus op maandagochtenden). Verder is heel de sompige kooi op de grond ook begroeid met mossen. Interessant om eens nader te onderzoeken!

Anton, vraagje nog: aan welke paddestoelen dacht je toen je schreef dat bepaalde paddestoelen ingedeeld worden onder de korstmossen?

Anoniem zei

Hallo Johan,

Toch vind ik die foto van dat mos op dat muurtje best scherp. Ik heb em uit de hand (dus zonder statief) gemaakt. Maar i.d.d. geldt wel dat het zowieso altijd lastig is om van een foto vast te stellen wat het is en bij mossen en korstmossen al helemaal.

Dank ook voor je verhaal over de eendenkooi, dat maakt i.d.d. nieuwsgierig !

Wat betreft het fenomeen paddestoel dat in symbiose met algen leeft weet ik geen specifiek(e) soort(en). Het was een algemene opmerking die ik ergens online las.