vrijdag 21 maart 2008


"NATUUR DAGEN"

Landelijke Boomfeestdag

Een vriend attendeerde me er (per email) op dat het op 19 maart j.l. Landelijke Boomfeestdag was. Een "feestdag" zowaar ? :) [ heette het vroeger niet boomPLANTdag ? ja dus, zie link hieronder ]

Het was me totaal ontgaan. Ik heb geen krantenabonnement maar ook op televisie heb ik er noch vantevoren noch op de dag zelf iets van gezien.

Op http://www.boomfeestdag.nl/bfd/index.php?pg=2&dg=00 vind ik net de hele geschiedenis van dit fenomeen dat al sinds 1919 schijnt te bestaan.

Ik las daar ook dat het niet jaarlijks op een vaste dag (datum) valt; dit jaar was het 19 maart en in 2007 was het op 21 maart.

Dag van het landschap

Voor zover ik online kan ontdekken is dit geen landelijke dag maar een dag in Noord-Brabant. Plaasvindend op 2e paasdag, aanstaande maandag 24 maart.
Het wordt georganiseerd door het Brabants Landschap, de IVN en Omroep Brabant.

Zie voor meer informatie:

http://www.brabants-landschap.nl/manifestaties?PHPSESSID=b32e926672ec665887fc5ce039c18fc0

http://www.natuurlijkbrabant.nl/index2.php?id=2&sid=19&nid=3116

http://www.omroepbrabant.nl/?news/94430412/Dag+van+het+Landschap+op+tweede+paasdag.aspx

http://www.uitinbrabant.nl/uib/buiten/site/nieuws/detail/A_32219580.html?Dag-van-het-Landschap

4 opmerkingen:

Anoniem zei

Ook ik heb herinneringen aan de boomplantdag : deden wij ook aan mee op de lagere school. We hebben er hier zelfs nog een lineaaltje van als herinnering, uit omstreeks 1971, een piepklein wit lineaaltje. Ik weet nog precies waar ik mijn boompje geplant heb !

Anoniem zei

Hej, ik lees net weer verder op de blog, onder het stukje magnolia en zie dat de foto in het Zuiderpark genomen is. Dat is nou toevallig, want wat ik net schreef over de boomplantdag en dat ik nog precies weet waar ik mijn boompje geplant heb : 3x raden : in het Zuiderpark in Wieringerwerf !!

Anoniem zei

Hoi An,

Dat die foto's van Magnolia in het Zuiderpark genomen zijn heb je dan toch verkeerd gelezen. Ik schreef dat ze in de voortuin stonden van een huis op de hoek van de Van der Does de Willeboissingel en een zijstraat ervan.

De takken die Aike thuis had en die al uitgebloeid waren toen ik ze bij hem thuis fotografeerde (alweer 2 a 3 weken geleden)kwamen uit het Zuiderpark.

Groeten Anton

Anoniem zei

Hoi An,

Over die boomplantdagen nog even:

Dat er zo weinig publiciteit aan gegeven wordt aan een groot en breed publiek is waarschijnlijk omdat het vooral op kinderen gericht is onder het mom van "jong geleerd, oud gedaan".

Ik zag vandaag nog ergens een website met een foto van hele kleine kindertjes met een schopje in de hand en vervolgens mensen erbij van de plantsoenendienst of een hoveniersbedrijf ofzo (niks op tegen natuurlijk) maar het weirde was dat er onder de foto een advertentoe stond van het automerk Citroen, een mooi voorbeeld van dingen die elkaar in stand houden :)

Citroens (e.a. auto's) brengen de CO2 in de lucht en de bomen moeten het er weer uithalen :)

Maar de organisatie achter het bomen planten richt zich ook op bejaarden in verzorgingstehuizen die dan op zo'n dag een "uitje" in een bus kado krijgen.

Zo werden mijn hoogbejaarde ouders (jouw grootouders dus) in een bus meegenomen naar Schuddebeurs in Zeeland naar het landgoed Mon Plaisir dat door Staatsbosbeheer beheerd werd. Die kapten daar ontzettend veel (voor verkoop van boomstammen aan de houtindustrie, ik zie de tractoren de stammen nog steeds met kettingen het bos uitrekken) en daar mochten de halfkreupele bejaarden een boompje planten.

Pa en jouw opa (die zijn halve leven al in de weer was geweest met bomen)vond het een potsierlijke vertoning van hoe de bejaarden behandeld werden): "ze denken zeker dat we al seniel aan het worden zijn ?"

Wie weet leuk als we dat bos komende maand mei eens bezoeken als we die kant opgaan. Het is ook 1 van de bossen waar ik een groot deel van mijn jeugd doorbracht, tesamen met het naburige landgoed en bos Heesterlust.

Groeten van Anton