woensdag 18 juni 2008


KRULWILG

Deel 1: holte in stam


Twee berichten tussendoor met foto's van afgelopen maandag 16 juni toen ik bij mijn zus in Bergen op Zoom was in de nieuwbouwwijk Warande.

Ik was even een boodschap doen bij het winkelcentrum op het Zonneplein waar ik deze boom zag staan op het parkeerterrein.

Een Krulwilg met een holte erin. Nu heb ik het al wel diverse keren over Krulwilgen gehad maar dat waren allemaal dode exemplaren, ofwel omgewaaid of zo zwaar gesnoeid dat de dood er op volgde :)

Dit is dus de eerste levende Krulwilg op de blog. Via mijn zus weet ik dat de wijk in de 60er jaren is gebouwd, zo'n 40 a 45 jaar geleden, en toen is ook de boom aangeplant. Het zijn zeer snel groeiende bomen en ze houden van vochtige grond maar ook op droge grond doen ze het nog wel, alleen verliezen ze dan nog voor de herfst veel bladeren.

Krulwilg is een cultivar die in Latijns-wetenschappelijke terminologie als Salix Babylonica ´Tortuosa´ of ook nog vaak als Salix Matsudana ´Tortuosa´ aangeduidt wordt.

Geen opmerkingen: