woensdag 18 juni 2008


GROTE RATELAAR ZAAD


Zondagmiddag 15 juni ook gevonden in het Bossche Westerpark, de uitgebloeide Grote Ratelaar waarvan ik laatst beweerde dat die ook wettelijk beschermd was maar dat is dus niet zo.

Ik baseerde me op
http://wilde-planten.nl/grote%20ratelaar.htm
maar de info aldaar is in dit geval dus niet correct.

Dit is een zaadstengel met holle zaaddoosjes en als je met het stengeltje schudt hoor je de eigenlijke zaadjes in de zaaddozen rammelen / ratelen. Zo komt ie, neem ik aan, aan zijn naam.

Dat ie hier horizontaal gefotografeerd is is omdat ik de stengel geplukt had om ermee te rammelen. Ik hield em dus in de hand terwijl ik em fotografeerde en horizontale foto's zijn wat gemakkelijker te verwerken in Blogger, vandaar.

Grote Ratelaar = Rhinanthus Angustifolius (of Rhinanthus Serotinus).

Geen opmerkingen: