dinsdag 17 juni 2008


MIDZOMER OP KOMST Deel 1

voorteken: St. Janskruid bloeit


Hierbij een foto van zondag 15 juni gemaakt in het Westerpark in 's-Hertogenbosch.

In 1e instantie beschouwde ik de foto als "mislukt" omdat vrijwel niets op de foto scherp is: noch de bloemen van het Sint Janskruid, noch de schors van de boom en zelfs de dingen aan de horizon niet.

Voor mijn part kan je het ook een landschapsfoto noemen. Landschapsfoto's plaats ik zelden op mijn blog en definieerde het begrip landschapsfoto laatst nog als zijnde dat de horizon te zien moet zijn en dat is bij deze foto (onbewust) het geval.

Hoe langer ik naar de foto keek vond ik dat ie ondanks de geringe fotografische kwaliteit eigenlijk heel goed de sfeer weergeeft van dit seizoen en hoe ik me voel in dit seizoen; het ware hoogtepunt van het jaar: midzomer, de zonnewende waarbij het daglicht het langst duurt en de nachten het kortst zijn. Het tegenovergestelde is bij midwinter / wineter zonnewende en dat vind ik persoonlijk een gruwel maar ieder zijn "meug" nietwaar ?

De pre-Gristelijke volkeren in Noordwest Europa, zoals de Kelten en de Germanen zagen deze plant als 1 van de tekenen dat het Midzomer werd (hoewel er ook in die tijd al aan astronomie werd gedaan).

Later werden dergelijke dingen allemaal gekerstend, voor ieder heidens feest (of ook locaties) werden apostelen en heiligen aan opgedragen zodat men gewoon kon doorfeesten en door zuipen :)

Midzomer werd dus de dag van St. Jan en daamee wordt Johannes de Doper bedoeld en dat is weer een verhaal apart in samenhang met deze plant. Zoook de medicinale eigenschappen enzo van de plant om nog maar te zwijgen van de vroegere magische eigenschappen. Daarover later in de week meer, hopend dat ik dan betere foto's van Sint Janskruid heb.

In feite gaat dit bericht meer over de op handen zijnde Midzomer zonnewende.

De exacte info daarover is:

Zaterdag 21 juni 2008:

- Officiele begin van de astronomische zomer: 01:59 uur.
(De metereologosche zomer was al begonnen op 1 juni.)
- Zonopkomst: 05:20 uur.

- Zonsondergang: 22:04 uur.
- Het tijdstip dat de zon het dichts bij de Aarde staat op onze noorderbreedte van de Aarde is als ie boven de Kreeftskeerkring staat. Qua positie van de Kreeftskeerkring zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Kreeftskeerkring

Rond deze tijd dit jaar (2008) valt er voor in Astronomie geinteresserden wel meer te beleven.

De tot dwerg gedegradeerde vroegere planeet Pluto staat lijnrecht tegenover de Zon en ook met Jupiters manen is iets aan de hand en zelfs met de maan, daarover is meer te vinden op: http://hemel.waarnemen.com/index.html

Geen opmerkingen: