donderdag 19 juni 2008


VEENWORTEL DEEL 1


Op 14 juni plaatste ik een foto van een plant waarover ik twijfelde of het Perzikruid danwel Veenwortel was.


Via een reactie van AnneTanne leerde ik toen dat de plant op de foto van toen Perzikkruid was.

Ook legde zij uit waar Veenwortel dan zoal groeit en ik was er biet bewust naar op zoek gegaan, want de subtitel van mijn blog luidt immers "waar we toevallig tegenaan lopen" en dat is denk ik precies het geval geweest, puur toeval :)

Ik heb het sterke gevoel dat dit een Veenwortel is. Groeiend langs een oever van een deels zanderig, deels veenachtig gebied.

Veenwortel = Persicaria Amphibia (of Persicaria Amphibium, Polygonum Amphibium).

De plant is zowel qua plantengeslacht als qua familie verwant aan Perzikkruid (mijn intuitieve twijfel van indertijd was dus zo stom nog niet :)).


Perzikkruid = Persicaria Maculosa (Polygonum Persicaria).
Beiden zijn van de familie der Duizendknoopachtigen.

Geen opmerkingen: