zaterdag 19 juli 2008


DEENSE HOKJESPEUL # 1


Toen ik deze plant agfelopen maandag 14 juli in het Westerpark tegenkwam vond ik het een beetje rare gewaarwording, niet alleen omdat ik em nog nooit gezien had, maar meer omdat ik de bloemen vind gelijken op die van grotere Klaver soorten, terwijl de kleine geveerde bladeren op die van Wikke soorten gelijken.

In de meeste boeken over wilde planten in Nederland is ie ook niet te vinden, ook in de Heukels niet.

Maar in 1 van mijn boeken (dat heel West en Midden Europa beslaat) vond ik em wel en las daarin dat ie van origine uit de lagere delen van de Alpen komt. Andere soorten van hetzelfde geslacht groeien daar zelfs boven de boomgrens.

In datzelfde boek wordt expliciet vermeld dat ie in Nederland en Belgie niet voorkomt en dat ie graag groeit op kalkrijke droge en zandige graslanden. Wat mij betreft is de opmerking dat ie hier niet voorkomt en ook het feit dat de Heukels em niet noemt een bewijs van mijn overtuiging dat veel van wat er in het Westerpark groeit gezaaid is.

Deense Hokjespeul = Astragalus Danicus.

Hij hoort ook weer bij de familie der Lipbloemigen.

Andere leden van het geslacht van wel meer dan 1500 soorten groeien op de steppen in Azie en zijn dan doornachtige bodembedekkers.

6 opmerkingen:

Anoniem zei

Je kan goed gelijk hebben maar heb je wel uitgesloten dat het geen Bont kroonkruid is?

groet J.

Anoniem zei

Nu je het zegt, geraak ik ook aan 't twijfelen . Ik zou em eens beter moeten bekijken. Maar in de plantengids waar jij in keek (dat boek heb ik dus ook) zie ik er alleen een foto van de bloem van.

Anoniem zei

Ik dacht ook onmiddelijk aan bont kroonkruid...

Anoniem zei

Tja tegen zoveel intellectueel geweld kan ik niet op :) Geweld natuurlijk niet negatief bedoeld.

Ik merk dat ik de laatste tijd nogal eens de plank mis sla qua plantensoorten.

Als excuses gebruik ik nu maar dat ik vaak mensen op sleeptouw neem die niet echt geinteresseerd zijn en dan iets nieuws zie en dan maar ff snel fotografeer en niet naar andere delen van de plant kijk omdat ik me door de ander een tikkeltje opgejaagd voel. Ik ga geen namen van mensen noemen maar ik bedoel in ieder geval niet JL.

Misschien moet ik maar eens vaker alleen op stap ipv. van mensen op sleeptouw te nemen om 'the real thing" te laten zien en aanwijzen van wat ze al op de blog hadden kunnen zien en ik vermeld er immers ook vaak bij waar ik iets gefotografeerd heb. Maar mensen gaan vaak niet in hun eentje kilometersver fietsen om een bepaald plantje in het echt te zien. Aan samen een tochtje door de natuur maken en kijken zit ook een leuke sociaal aspect. Aan dat sociale aspect en mijn waardering daarvoor wil ik ook niks afdoen maar heb al meerdere keren gemerkt dat mijn manier van kijken erdoor verslapt en dat ik meer loop te kletsen als een soort natuurgids.

Zo ben ik al meerdere keren thuisgekomen en naar mijn foto's gekeken en dat ik wel een aardige foto heb, maar verzaakt heb de plant beter te bekijken (tenminste in gevallen ik dat had moeten doen omdat ik onzeker ben over de plantensoort).

Ook staan er nog een aantal planten open op de blog waarvan ik niet wist wat het was omdat ze nog niet bloeiden of volwassen waren), waaronder een 2tal soorten op het Oliemolen Bastion waar ik dagelijks langskom. Desondanks denk ik er iedere dag aan maar laat me dan afschrikken door de vele mensen van het plezierbootjes clubje en ook werden er daar de laatste tijd een hekken gebouwd die mensen als mij van hun zgn. quasi prive elite terreintje moeten weghouden.

Van de week had ik ook nog een wandelingetje gemaakt langs 1 van de beroemde stadswallen waar zoveel soorten Korstmossen groeien en al na 10 minuten kwam ik er achter dat ik in hondenpoep was gestapt.

Dat is me in de 1e helft van 2008 nu al 3 x gebeurd in parken en andere plekken waar het zeer zeker geen uitlaatveld is voor honden, en ik ben toch al zo'n hondenhater.

In hondenpoep trappen is natuurlijk ook deels mijn eigen schuld want dan had ik maar beter moeten kijken waar ik loop, maar het getuigt ook van hoe gefixeerd op planten (in het geval van die stadswal Mossen en Kostrmossen) ik loop te kijken. DEATH to all dogs of beter gezegd hun baasjes en vrouwtjes die ze uitlaten op de verkeerde plekken.

En nee, honden zijn geen natuur, het zijn stront machines.

Anoniem zei

In het Westerpark is Bont kroonkruid nu helemaal uitgebloeid. Ik trof vanmiddag in de Bossche Broek waar ik op zoek was naar het Moeraskartelblad nog wel een groot plakaat bloeiend Bont kroonkruid aan. De afstand tussen die 2 vindlocaties van het Bont kroonkruid is nauwelijks 1 km. De inzaaitheorie is hiermee dus nog niet bevestigd al heeft het er wel alle schijn van. Het Moeraskartelblad, dat moet groeien in de verveende oude Dommelloop heb ik niet aangetroffen - wellicht is het seizoen voor die plant al over?

Anoniem zei

Beste JL,

Dat Kartelmoerasblad dacht je laatst al gevonden te hebben langs dat slootje langs dat grasland (waar je me ook de Wateraarbei aanwees) maar dat bleek bij nadere inspectie toch het veel algemenere Wolfspoot te zijn waarvan ik nog een foto maakte omdat er een insekt op zat en waarvan jij even dacht dat het een Teek was maar wat je zelf later corrigeerde als zijnde een Moertje.

Dat er in de Bossche Broek tegenwoordig ook veel fraais te vinden is las ik al op diverse websites al, dus ik ga daar deze week ook eens kijken, temeer daar er een Heemtuin is aangelegd, blijkbaar verplaatst van Natuurgebied de Heinis want het bestaan van een dergelijke heemtuin wordt gemeld op de website van de Heinis eigenaar het Brabants Landschap. Ik heb daar nu al zo vaak rondgelopen, maar er is in geen velden of wegen een heemtuin te vinden.

Dan heb je ook nog een andere heemtuin achter het voormalige Redemtoristen klooster, de z.g.n. Jeroen Bosch tuin en ik ben daar afgelopen weken een paar keer wezen kijken en in theorie groeien daar best interessante planten en er staat zelfs keurig bordje bij waar in welke vakken welke planten groeien maar alleen met Latijns-wetenschappelijke namen, en daar herken ik er wel een aantal van maar zeker niet allemaal.

En terwijl de Gemeentelijke plantsoenendienst de laatste tijd druk bezig is om allerlei z.g.n. onkruiden dood te spuiten of via stoom dood te krijgen met van die karretjes die een waanzinnige geluidsoverlast veroorzaken was er afgelopen weken aan die Jeroen Bosch tuin geen ene moer gedaan, werken via een schoffel of hak kennen ze blijkbaar niet meer :(

In sommige vakken staat het barstenvol met bijv. Bijvoet en kan je bijna geen plant of kruid meer vinden dat er volgende het bordje met plattegrond vermeend wordt te groeien.

Even een grapje maar evenzeer serieuze vraag tussendoor: heb je soms de ambitie om alle planten van de Nederlandse Rode Lijst te gaan zoeken ?

Tot slot nog dit, ook het Moeraskartelblad is een lid van de familie der Helmkruiden, net als het Mottenkruid maar wel van een ander plantengeslacht.

Ik leer nog dagelijks veel bij en de laatste dagen krijg ik plots ook veel reacties op de blog maa dat zal wel komen omdat veel mensen vakantie hebben en nog op reis gaan of al geweest zijn.

Voor het fotograferen van kruidachtige planten vind ik het ook een top tijd en ook qua weer.