zaterdag 19 juli 2008


WILGENROOSJE IN BLOEI


Vandaag 3 planten uit het Westerpark die ik ongeveer een week geleden gefotografeerd heb en die alle 3 roze bloemen hebben.

Opvallend vind ik dat de meeste autochtone planten in Nederland voornamelijk 3 soorten kleuren hebben: wit, geel en roze + andere paarstinten. Ik vraag me wel eens af of in bepaalde periodes bepaalde kleuren domineren ? Bepaalde kleuren domineren wel bepaalde biotopen, dat is overduidelijk her en der. Maar perioden ? Ik geloof dat de oude filosoof Plato er wel theorieen over had maar het fijne weet ik er niet van.

Andere met name primaire kleuren als (echt) rood en (echt) blauw lijken het minst voor te komen, zo uit de blote bol kan ik qua rode bloemen alleen Klaprozen bedenken en qua blauwe bloemen alleen de zeldzaam wordende Korenbloem en de Wilde Cichorei (die ik de laaste tijd wel vaker tegenkom her en der).

Dit is een heel bekende soort met roze bloemen die veel mensen wel zullen kennen, het Wilgenroosje dat vaak langs slootkanten groeit.

Wilgenroosje = Chamerion Angustifolium (Volgens de Heukels).
(of ook wel: Epilobium Angustifolium, Epilobium Apicatum, Chamaenerion Angustifolium).

3 opmerkingen:

Anoniem zei

Dit is een wilgenroosje, maar niet het 'gewone' wilgenroosje (Epilobium/Chamerion angustifolium), maar het harig wilgenroosje, Epilobium hirsutum (kijk bv ook maar op de site van Prof Busselen).
Foto's van het gewone wilgenroosje zie je bij mijn blogbericht van 16 juni 2007 over het wilgenroosje.

Anoniem zei

Ik geloof je op je woord maar ik moet wel zeggen dat ik het erg knap vind dat je dat aan de hand van mijn niet bepaald geweldige en niet closoup foto kon zien. Je eigen blogbericht over het GEWONE Wilgenroosje over het huwelijk tussen een kabouter en elf is inderdaad een erg mooi verhaal.

Je verwijst ook nog naar een website van ene professor van Busselen en begreep eerst niet welke website je bedoelde maar merk nu dat het die website is van de KU Leuven in Kortrijk, wat een website is die ik (naast vele boeken) ook vaak raadpleeg omdat die vaak vele foto's toont van 1 en dezelfde plant en aparte delen van de plant (bladeren, bloemen, knoppen en zaad) maar het jammere van die site vind ik dan weer dat er verder niks wordt geschreven behalve de namen en foto's van de planten. Ik zie op de website 1 of meerdere closeup foto's staan van het Harig Wilgenroosje die mijn twijfel wegnemen over het plaatsen van een eigen closeup foto van een foto van het Wilgenroosje dat ik in het Westerpark fotografeerde en dat was wel in avonduren maar ik verbaasde me vooral over de nogal naar blauw neigende bloemen. daar ga ik nu een extra bericht over plaatsen.

Intussen weet ik met zekerheid dat het zeer ijle plantje in mijn tuin het Kantig Wilgenroosje is. Echt zeer ijl en met erg kleine blaadjes en bloemetjes en als je flink niest waait ie al bijna om, zo ijl is ie, maar die is wel dermate algemeen dat ik em overal tegenkom in mijn zeer directe omgeving, groeiend tussen stoeptegels midden in de stad en vaak vind ik dat eigenlijk interessanter dan al die vermeende bijzondere of zeldzame plantensoorten.

Anoniem zei

Tja, dat ik de verschillen vrij snel opmerk, heeft wellicht te maken met het feit dat ik zowel het gewoon als het harig wilgenroosje in mijn tuin heb, en het dus letterlijk erg 'bekende gezichten' zijn.
En stel je nu voor, dat iemand je foto's laat zien van twee erg 'gelijkende' mensen (bv twee broers) die je erg goed kent... zelfs op een vrij vage foto zal je dan kunnen aangeven wie persoon A en wie B is.
Maar als je dan gevraagd wordt 'waaraan zie je dat dan?', dan kan je alleen antwoorden: 'tja, gewoon...'

Toch een poging: het gewoon wilgenroosje heeft hele lange bloempluimen, en tussen de bloemetjes in staan geen blaadjes meer... terwijl het harig wilgenroosje veel meer afzonderlijke bloemen heeft, en daar staan nog wel blaadjes tussen... en dat is al één verschil dat dadelijk opvalt.

En de bloemen van het harig wilgenroosje zijn van vorm heel erg gelijkend op die van bv de teunisbloemen (maar dan in een totaal andere kleur). Op de vergroting van je foto is één bloempje (in het linkerdeel van de foto) behoorlik goed te zien, zelfs met stamper. De bloemen van het (gewoon) wilgenroosje zijn toch heel anders van vorm, met veel smallere bloemblaadjes (in twee tinten rozerood) zoals je ook op de foto's op mijn blogje ziet.
Dus neen, zo 'knap' is het niet dat ik die verschillen snel zie...

Gewoon heel veel op pad blijven gaan dus, en als je mensen bij je hebt die zich niet echt in de details interesseren, dan gewoon zelf ook 'alleen maar' genieten van het zien, het registreren, en op een andere keer een keer terugkomen met een flora bij de hand, en er eens goed voor gaan zitten.