woensdag 16 juli 2008


GROTE KAARDEBOL # 2:

BIJNA UITGEBOEIDE BLOEM



Hier een bijna uitgebloeide bloem. Het roze zijn denk ik de meeldraden. Als die eenmaal uitgebloeid zijn blijft de stekelige zaadbol over.

Heel vroeger had ik em zelf in de tuin en ik herinner me vagelijk dat ie vrij gemakkelijk te zaaien is en ook zichzelf uitzaait als je em met rust laat (niet afknipt om em te drogen).

Net als de Klitten die ik eerder vanavond toonde zijn ze stekelig en dus associeer je het al snel met Distels. Klitten zijn wel net als echte Distels behorend tot de familie der Composieten maar sommigen soorten en geslachten van weer andere leden van die familie hebben toch een ander soort bloemen voor mijn gevoel.

De Grote Kaardebol lijkt met de zaadbol en de stengels ook wel op een Distel maar het is geen Composiet maar qua familie heb ik in het vorige bericht al geschreven.

1 opmerking:

Anoniem zei

De kaardebollen lijken in die zin wel wat op composieten, dat wat wij aanzien als een bloem, in feite een bloeiwijze met heel veel bloemen is.
Als je vlak met je neus op die bloeiwijze gaat zitten, zie je dat je tussen elk van die stijve haren (pas op dat je je niet prikt!) een klein bloemetje zit, dat lilaroze van kleur is. Als de bloemetjes helemaal open zijn, komen daar bovendien meeldraadjes uit piepen, die inderdaad ook lilaroze zijn.