woensdag 16 juli 2008


GROTE KLIT # 1: KNOPPEN ?

OF UITGEBLOEIDE BLOEMEN ?


Deze foto heb ik ook nog op maandag 14 juli gemaakt langs het pad tussen het eerder genoemde parkeerterrein en het spoordijkje.

Ik weet vrijwel zeker dat het de Grote Klit is en niet 1 van de andere soorten Klitten (die ook wel eens Klissen worden genoemd).

Als die diverse soorten vlak bij elkaar groeien en bloeien ontstaan er soms spontane en natuurlijke kruisingen.

Volgens mij is de z.g.n. Middelste Klis daar NIET het resultaat van, want die heeft gewoon een tweedelige naam en kruisingen hebben vaak een derde naam als toevoeging.

Laat ik ze even opsommen en met deze (de Grote) afronden.

* Kleine Klit (ook wel Gewone Klit genaamd) = Arctium Minus.
* Middelste Klit = Arctium Pubens, hoewel die naam ook gebruikt wordt voor de Kleine of Gewone misschien toch een kruising.

Al die bijvoegelijke woorden doen het lijken dat het vrij simpel is maar ikzelf vind het eerder verwarrend want juist de soorten met de bijvoegelijke woorden die duiden op de grootte verschillen qua grootte eigenlijk niet zoveel op elkaar. En de Kleine of Gewone is helemaal niet zo "gewoon" want dat eigenlijk de meest zeldzame.

Dan bestaat er ook nog een
* Donzige Klit (= Arctium Tomentosum) en er schijnt ook nog een
* Bosklis (= ? ) te bestaan, en van die laatste kom je in diverse boeken wel de naam tegen maar geen afbeeldingen, noch foto's nog aquarellen ofzo.

* Grote Klit (= Arctium Lappa) is volgens sommige boeken ook redelijk zeldzaam, vooral in deze contreien, en toch kom ik em steeds tegen en ik had em ook al eerder getoond op deze blog, zie:
http://wildetuinen.blogspot.com/2008/04/klis-of-klit-maar-welke-zelfs-dit-is.html

De naam Klit heeft betrekking op het feit dat de hoodjes stekelig zijn en aan je kleding kunnen hechten en ook in de vacht van dieren. De geslachtsnaam van alle Klitten Arctium is afgeleid van het Griekse woord Arctos dat Beer betekent en dat duidt weer op die stekeligheid zoals die van een Berenhuid en ook de soortnaam Lappa van de Grote Kllt duidt daar nogmaals op want dat betekent Vasthoudend.

Of die stekelige dingen op de foto nu uitgebloeide bloemen zijn of juist knoppen die nog moeten gaan bloeien weet ik niet. Als ze echt in bloei gaan zijn ze paars en lijken op de bloemen van Distels.

Geen opmerkingen: