dinsdag 15 juli 2008


GEWONE BERENKLAUW # 3

SAMENGESTELDE BLOEMSCHERMEN # 2


Ik kondigde het in het vorige bericht al aan, nog een foto van bloemschermen op verschillende bloemstengels van 1 en hetzelfde plant exemplaar dat vlak naast het exemplaar groeit als die op de vorige foto.

Deze Berenklauw soort vind je vrijwel altijd in groepjes en zelden als solitaire exemplaren.

Wat je bij deze deelschermen ziet is dat die aan de buitenkanten bloemetjes hebben en in het midden nog maar net knopjes. Of is het net andersom, dat die in het midden al uitgebloeid zijn en bijna zaden aan het worden zijn ?

Op de foto is het niet goed te zien en toen ik de foto maakte had ik ook niet de tijd om er op te letten. Ik maakte de foto's namelijk terwijl ik op het hoogste punt van de Deutersestraat op de eenbaansweg stond waar die weg over het spoordijkje gaat en waar vroeger een spoorwegovergang was van het Halvezolenlijntje en die weg loopt aan 2 zijden met een flinke bocht en de overgang is nogal een heuvel dus je ziet de auto's van geen van beide zijdes aankomen en de auto's zien dus ook jou niet, een behoorlijk gevaarlijke verkeerssituaties en er rijden erg veel auto's, motoren en zwaar vrachtverkeer, want het is een sluiproute voor het verkeer. Vlak voor de helling (gerekend vanaf de stad 's-Hertogenbosch) staat ook het verkeerbord dat de bebouwde kom eindigt dus dat men sneller mag gaan rijden dan 50 kilometer per uur en er staat een boord dat je daarna desondanks maar 60 kilomter per uur mag rijden met een gemoteriseerd voertuig maar in praktijk scheurt men hier minstens 80 of meer.

Kortom, ik maakte de foto's min of meer met gevaar voor eigen leven en had dus meer oog voor mijn eigen veiligheid en mijn geparkeerde fiets dan voor de details van de bloemen.

Tot slot wil ik ook nog vermelden dat er een oud spoorwachtershuisje staat waar ik qua huidige gebruiker / bezitter / bewoner herinneringen aan heb en naar zat te kijken en in dergelijke situaties moet je er dan wel effe je koppie bijhouden :)

1 opmerking:

Anoniem zei

Je eerste veronderstelling klopt: net als bij de meeste schermbloemigen openen de bloempjes aan de buitenrand van het scherm zich eerst, en gaan pas later de bloempjes meer in het midden open.
Eens de bloemen zijn uitgebloeid, herken je daar trouwens al duidelijk de vorm van het zaad in, en die uitgebloeide bloemen zijn duidelijk veel grover dan de fijne knopjes.