dinsdag 15 juli 2008


RUPSEN JACOBSVLINDER # 2


De foto is maar zeer gedeeltelijk scherp maar toch wil ik de foto tonen omdat je hier een heel aantal van de eerder getoonde Rups ziet zitten eten van de Jacobskruiskruid plant.

Dat is een veel voorkomende giftige plant maar de Rupsen vreten desnoods ook wel andere Kruiskruid soorten kaal en met kaal bedoel ik ook echt superkaal totdat alleen de stengel overblijft.

Doordat de plant giftig is is de Rups en zelfs de Vlinder die daar uit komt ook giftig waardoor beide weer met rust gelaten worden door vogels.

Hoe de Vlinder, overigens een dag-actieve Vlinder soort, er uit ziet kan je zien op

6 opmerkingen:

Anoniem zei

Te gek dat je deze rupsen gevonden hebt! Ze zijn zeer fotogeniek en daarom zie je ze vaak in boeken staan maar zelf had ik ze nog nooit in levende lijve gezien. De warme kleurencombinatie is bijna exotisch. Ik ga ze vandeweek ook proberen te fotograferen.

In mijn insektengids (Thieme) wordt vermeld dat de vlinder hoofdzakelijk een nachtdier is maar overdag zwak fladderend aan te treffen is.

Door het verschillend beheer van de velden groeien er verschillende waardplanten en tref je er in dat gebied dus bijna per weiland andere vlinders aan. Het meest zie ik er het Bruine- en Bonte zandoogje en de Kleine vos en als hoogtepunt natuurlijk de Gewone pimpernelblauwtjes. 100den blauwe vlinders boven een veld van 1000den blauwe bloemen - op een zonnige dag is dat zeer indrukwekkend - 'n iriserend schouwspel!

Dat de Gewone pimpernelblauwtjes niet op andere velden voorkomen waar ook veel Grote pimpernellen staan komt waarschijnlijk omdat de gastheer de Ruwknoopmier er ontbreekt. De rupsen van deze vlinders eten nl een periode lang de mierenlarven van die soort.

Voor het lot van de Donkere pimpernelblauwtjes in dit gebied wordt al een paar jaar gevreesd.

groet JL

Anoniem zei

Wat extra info over de Sint-jacobsvlinder:

De vliegtijd is van april tot en met begin augustus. Dus momenteel (18 juli)is ie misschien nog te zien?

De rups van deze vlinder heet de zebrarups. Deze naam is afkomstig van de typische strepen op het lijf.
De rups raakt het gif dat hij met zijn maaltijden van het jakobskruiskruid binnenkrijgt kwijt door dit in zijn huid op te slaan. Na het vervellen is hij het gif kwijt.

Wanneer de rupsen verpoppen en of het insekt als pop overwintert is me niet geheel duidelijk maar dit laatste lijkt me wel waarschijnlijk.

Anoniem zei

na wat gegoogle vond ik dit:

De rupsen trekken zich eind augustus terug in de zandgrond, en verpoppen zich daar uiteindelijk in mei weer tot Jacobsvlinder. Tijdens het verblijf in de grond lijken de poppen enigzins
op konijnekeutels.

Daarmee is mijn vermoeden dat het insekt als pop overwintert bevestigd. cya..

Anoniem zei

Wat betreft dat verpoppen en de winter doorbrengen wordt dat uitgelegt in de laatste alinea van de webpagina waar ik in mijn bericht naartoe linkte.

Anoniem zei

Ik reageerde op je opmerking: 'Wie weet fiets ik dan ook nog even verder naar het Staatsbosbeheer parkeerterrein aan de Deutersestraat om te kijken of er al Vlinders zijn uitgekomen uit de Rupsen van de Jacobsvlinder.'

Ik wil alleen maar aangeven dat de overgangen van rups naar pop en vervolgens van pop naar vlinder veel energie en ook de nodige tijd kosten. Ik blijf het, sinds mijn vroegste kindertijd, het überhaubt een wonder vinden dat dit soort metamorfoses kunnen plaatsvinden. Vertaald naar ons zou het betekenen dat we na een periode van inkapseling ons met vleugels over het aardoppervlak zouden bewegen en ons al lavend aan de heerlijkste gerechten we al copulerend onze nadagen zouden slijten. Nix geen Wmo voorzieningen en Alzheimer traject begeleidingen.

Anoniem zei

Ha ! Deze rups heb ik ook op de foto gevangen in België, wat leuk ! Ze zaten bij bosjes tegelijk, ik weet niet zeker meer in welke plant, dat zie je op mijn foto ook niet goed, maar volgens mij was ie geel.
Door twee weken vakantie ben ik trouwens behoorlijk achter geraakt op de blog Anton, misschien kom ik nog wel meer tegen wat ik ook gezien heb...