dinsdag 15 juli 2008


GEWONE BERENKLAUW # 2:

SAMENGESTELDE BLOEMSCHERMEN # 1


Afgelopen vrijdagavond 11 juli had ik de Gewone Berenklauw al gevonden in een berm in De Gement en plaatste er een bericht met foto over op zondag 13 juli.

Dat was een foto van de bladeren die vrij dicht bij de grond blijven en schreef toen ook al dat mijn foto van de exemplaren die ik daar aantrof en waarvan sommigen al bloeiden qua foto's van de bloemen mislukt waren.

Ook schreef ik toen dat ik dat niet zo erg vond en dat ik de plant vast nog wel zou tegenkomen omdat ie vrij algemeen is in bermen en ik dus nog wel andere foto's zou maken van de bloemschermen. Bij deze dus.

De z.g.n. schermen zijn eigenlijk SAMENGESTELDE schermen: op 1 stengel groeien schermen die van zichzelf ook weer uit kleinere schermen bestaan en dat is vrij goed te zien op deze foto. En dan is er ook nog het aspect dat een Berenklauw meerdere stengels met schermen kan hebben die dan dus samengesteld zijn maar ook dat de ene stengel al schermen met bloemen kan hebben die in verschillende stadia verkeren, dus ook schermen waarvan het nog maar net knoppen zijn (en over een tijdje heb je ook schermen met zaden). De schermen met knoppen zijn bovenin en rechts op de foto te zien.

Gewone Berenklauw = Heracleum Sphondylium.

Door het veelvuldige gebruik van het woord schermbloemen zal je wel begrijpen dat ie ook bij die familie behoort, en dat het NOG extremer kan met de bloeiwijze hoop ik aan te tonen met de foto in het volgende bericht.

Geen opmerkingen: