dinsdag 15 juli 2008


LEVERKRUID


Deze plant ken ik ook al vele jaren maar heb em altijd aangezien voor een verwilderde sierplant, want je ziet em nogal eens in tuinen. Echt mmoi vind ik em niet en daarom heb ik er nooit veel aandacht aan besteed.

Qua sierplant blijken er ook diverse cultivars van te bestaan, waarvan sommigen erg groot (lees hoog) kunnen worden. Zie o.a.
en

De exemplaren op deze foto rijken tot ongeveer de hoogte van mijn buik. Ik heb ze gevonden vlakbij het Jacobskruiskruid van het vorige bericht met de rupsen er op en langs het omhoog lopende onverharde voetpad dat ik al eerder noemde richting het spoordijkje.

De plant heeft 2 Nederlandse namen, in tuinen wordt ie meestal Koninginnenkruid genoemd en in de meer botanische en "kruiden-" wereld vanwege zijn medicinale toepassingen Leverkruid.

De naam van de autochtoon inheemse soort is Eupatorium Cannabinum.

Qua familie hoort ie bij de Composietachtigen.

De bloemen trekken veel vlinders aan en dat is ook de voornaamste reden dat mensen em graag in hun tuin hebben.

Qua grondsoort neemt de plant met zowat iedere soort grond genoegen behalve met kleigrond.

Geen opmerkingen: