zondag 10 augustus 2008


KRULHAZELAAR # 2: IN BLAD


Ik heb al meerdere keren geschreven over bomen en struiken met gekrulde takken.

In het begin dacht ik dat dat allemaal Krulhazelaars waren. (Ook bekend als Kronkelhazelaars.)

Maar na verloop van tijd kwam ik er achter dat de bomen met dergelijke takken Krulwilgen zijn en dat die Hazelaars slechts struiken zijn die meestal niet hoger dan 2 a 3 meter worden.

Aan die Krulwilgen heb ik nogal wat aandacht besteed omdat je die (als je er op gaat letten) veel vaker tegenkomt dan Krulhazelaars.

In februari dit jaar toonde ik al een foto van een nog kale Krulhazelaar struik in 's-Hertogenbosch. Dat kale heeft betrekking op het feit dat ie nog geen bladeren had. Wel bloeide ie toen al met katjes.

Zie het oudere bericht over een BLOEIENDE KRULHAZELAAR.

Ik noemde em toen ook abusievelijk ook Toverhazelaar maar intussen heb ik ontdekt dat dat toch een andere soort is.

De gekrulde kale takken die je ten tijde van de Pasen als "paastakken" kunt kopen zijn soms takken van Hazelaars, soms van Wilgen, maar als je goed kijkt kan je het verschil wel degelijk zien.

Gisteren, zaterdag 9 augustus, was ik in het Zeeuwse stadje Zierikzee en daar zag ik zowaar weer een Krulhazelaar struik staan, uiteraard intussen in blad. Maar in allerbeste conditie was ie niet, ik denk dat ie teveel in de zon staat; de bladeren doen wat verlept aan en ook de randen van de bladeren waren wat bruin van kleur. Maar ik kon het toch niet laten er bovenstaande closeup foto van te maken.

De Krulhazelaar is een cultivar met als Latijns-wetenschappelijke naam Corylus Avellana 'Contorta'.

Het zijn trage groeiers, als je ze bij een kweker koopt zijn ze meestal amper een meter hoog en ze doen er wel 20 jaar over om 2 meter hoog te worden. Ze kunnen nog wel groter worden als ze nog ouder zijn maar het blijven altijd struiken (heesters) en zijn dus geen echte bomen hoewel er wel andere Hazelaar soorten bestaan wat wel bomen zijn / worden.

Zie je een wat grotere boom met van die gekrulde takken dan zijn het altijd Krulwilgen en door het smalle langwerpige blad zijn die ook als dusdanig te herkennen.

5 opmerkingen:

Anoniem zei

De krulhazelaars zijn allemaal nakomelingen (nee, eigenlijk clonen) van een struik ergens in een tuin in Engeland. Op een bepaald ogenblik ontdekten de eigenaars in één van de hazelaars in hun struik een aantal grillig kronkelende takken. Blijkbaar was er ergens een kleine mutatie opgetreden, waardoor de takken gingen kronkelen. Er zijn stekjes van die takken genomen, en die groeiden inderdaad uit tot de grillig kronkelende struiken die we nu toverhazelaars noemen.
Je kan toverhazelaar alleen door stek vermenigvuldigen (hoewel er ook soms geënt wordt, maar dan gebeurt het wel eens dat de onderstam ook (rechte) scheuten gaat vormen).
Als je de nootjes van de krulhazelaar zaait, komen daar terug de gewone, rechte hazelaars uit voort.

De toverhazelaar behoort inderdaad tot een hele andere plantenfamilie (de Hamamelidaceae). En om het nog complexer te maken, er is nog een winter-/voorjaarsbloeiende struik met hazelaar-achtig blad, de schijnhazelaar (Corylopsis, ook uit de familie van de Hamamelidaceae).

Anoniem zei

Beste AnneTanne,

Je schrijft:

"die groeiden inderdaad uit tot de grillig kronkelende struiken die we nu toverhazelaars noemen."

Dat klopt dus volgens mij niet. Die met die grillige takken zijn Krul- of Kronkelhazelaars.

Ik heb ook lange tijd gedacht dat ze ook Toverhazelaars werden genoemd vanwege die grillige takken maar dat "tover" schijnt betrekking te hebben op:
1.) De uit Amerika afkomstige boom werd door de Indianen toverkracht toegedicht.
2.) Omdat de bloemen er zeer "betoverend" uitzien, zie voor de bloemen: www.waterwereld.nu/toverhazelaar.html.

Bij mijn weten hebben Toverhazelaars niet van die gekrulde takken. En in de 2e alinea van je reactie geef je ook zelf al aan dat het zelfs verchillende plantenfamilies zijn.

Anoniem zei

Inderdaad, ik bedoelde natuurlijk: 'die we nu krulhazelaars noemen...'
En drie woorden verder maak ik weer die fout... dom, dom, dom...

Anoniem zei

Oei, inderdaad, geen slip of the tongue, maar slip of the fingers...
Natuurlijk moet dat krulhazelaar zijn. Ook drie woorden verder is het natuurlijk 'krulhazelaar'.

Ik lees mijn reacties altijd na op spelfouten, maar af en toe ontsnappen er van die stomme vergissingen aan mijn aandacht.

Anoniem zei

Ik vermoedde het al heel sterk, n.l. dat het een "slip of the fingers" was (zoals jij het zo mooi noemt). Ik kon me haast al niet voorstellen dat uitgerekend jij zo'n fout zou maken. En de voornaamste reden om er "tegen in de pen te klimmen" was in de hoop dat je mijn reactie erop zou lezen. Ik neem n.l. niet aan dat mensen hun eigen reactie herlezen.

Ook herken ik het als het soort "fout" dat ik zelf ook nogal eens maak. In het vuur van het betoog en het snel willen schrijven enzo.

Laat ik er voor de gein een oud-Nederlands spreekwoord uit de hoek der Dendrologie op loslaten :) :
'waar gehakt wordt vallen spaanders'.