zaterdag 8 september 2007


NATUURGEBIED DE HEINIS

Al in het eerdere bericht over de eikels noemde ik natuurgebied De Heinis in het noorden van Den Bosch. Het gebied ligt ingesloten tussen de woonwijken De Haren, De Reit, De Slagen en De Herven en de industrieterreinen De Herven, het Tradepark en het kantorenpark Soetelieve Noord. Het gebied is zeer "langwerpig" in de West-Oost richting en in diezelfde richting wordt ie doorkruisd door een slingerende dijk die vroeger doorliep tot in Rosmalen. In de 80er jaren is dat stuk er van afgekapt vanwege een snel- / randweg achtig iets en industrie. Er staan nog wel wat oude boerderijen die niet meer als dusdanig functioneren en nog wat huizen.

De gebiedjes naast de dijk zijn stukjes bos, weilanden (waar oa. koeien lopen) en voornamelijken plassen water die Wielen genoemd worden. Dat zijn restanten van vroegere dijkdoorbraken. De eigenaar van het gebied is het Brabants Landschap. Echt goede websites erover heb ik nog niet kunnen vinden. Op de hieronder vermeldde websites is wel het 1 en ander te lezen, maar dingen kunnen zien vind ik altijd veel interessanter en leuker. Er wordt beweer dat de flora en fauna er zeer divers is maar na uren rondstruinen heb ik er toch maar weinig echt opmerkelijks aangetroffen. Zo ongeveer datgene wat je kan verwachten is een drassig gebied. Opvallend vond ik wel een lange berm waar heel veel bloeiende Balsemien groeide (welke soort weet ik nog niet, daar kom ik ook op terug).

www.brabantslandschap.nl/natuurgebieden/midden/de-heinis.html
www.bastion-oranje.nl/28.htm

Geen opmerkingen: