zaterdag 8 september 2007


VOLKSTUINEN IN DE HEINIS

Qua plantensoorten vond ik het in het gebied gelegen grote volkstuinen complex veel interessanter planten. Natuurlijk een terrein met een hek er omheen, dat na zonsondergang afgesloten wordt en tot mijn verbazing was er zelfs een soort cafe / kantine achtig iets met terras voor mooi weer en aan het logo te zien zelfs gesponsord door een bekend biermerk (3 x raden welk merk :) ! Nergens staat een bordje "verboden toegang" voor niet leden, of non tuinders ofzo en toch krijg je het gevoel dat je een bepaald territorium binnendringt. Uit respect had ik dat nog nooit eerder gedurfd, maar ditmaal trok ik de stoute schoenen aan en ben ik met een vriend op mijn aftandse mountainbike door alle onverharde hobbelige paadjes gefietst en werkelijk mijn ogen uitgekeken. Als ik in mijn eentje was geweest had ik er wel de gehele dag te voet kunnen rondstruinen. Op een gegeven moment kwam er wel een man naar ons toe die de indruk wekte een soort beheerder te zijn. Hij vertelde ons dat het eigenlijk toch geen openbaar terrein was en hij informeerde naar onze intenties en na duidelijk te hebben gemaakt dat we louter plantjes kwamen kijken en geen intenties tot stelen te hebben was het okay en liep ie terug in de richting waar ie vandaan kwam. Dat stelen van gewassen en ook vandalisme schijnt in sommige volkstuinen voor te komen. Hij was de enige man die we in de tuin hebben gezien behalve een aantal mannen die bier zaten te drinken op het terras bij de ingang. Zoals op veel volkstuinen staan naast broeikassen ook kleine huisjes, erg leuk, eigenlijk een soort buiten- / vakantiehuisjes van mensen die geen geld hebben voor een echt tweede huis.

Geen opmerkingen: