woensdag 20 februari 2008


TOTALE MAANECLIPS

Vannacht is er een totale maansverduistering. Ik had er in januari al over gehoord maar was de datum ervan weer vergeten. Deze week heb ik het opgezocht, maar door drukte komt het er nu pas van om het aan te kondigen.

De verduistering begint dus op donderdag 21 februari om even na 01:30 (half twee 's-nachts dus). De totale eclips is te zien vanaf 04:01 tot 04:52 met als maximale verduistering het tijdstip 04:26 uur. Een erg ongunstig tijdstip natuurlijk maar daarna neemt de verduistering weer langzaam af en is pas om 07:17 (in de ochtend dus) weer verdwenen. Misschien toch nog iets voor "vroege vogels" om er het laatste stukje van te kunnen zien.

Maar dat stelt niet veel voor vergeleken bij de totale verduistering. Want denk nu niet dat het net zoiets is als een zonsverduistering (precies het omgekeerde qua stand van de zon en de maan t.o.v. de aarde) want naarmate de climax van de eclips er aan komt wordt het niet alleen maar donkerder (de maan zelf want 's-nachts heeft het natuurlijk verder weinig impact) maar op het hoogtepunt is de maan felrood. Een erg mooi gezicht kan ik zeggen want ik heb het een klein jaar geleden zelf gezien. Dat was op 4 maart 2007 (dus amper een jaar geleden). Toen was het rond middernacht en op een zaterdag als ik me goed herinner.

Ik stond toen op straat met een verrekijker de hemel in te staren en sporadische voorbijgangers hadden niks in de gaten en keken me aan alsof ik een idoot was. Wellicht met name vanwege de verrekijker, wat overigens een perfect hulpmiddel is om het verschijnsel te bekijken want behalve het rood zie je ook vlekken van kraters. Het is wel even zoeken totdat je em in beeld hebt. Een statief kan ook wel van nut zijn, een fotocamera met zoom- of telelens werkt ook wel, maar een verrekijker heeft vaak toch een grotere vergrotingsfactor. Een telescoop is natuurlijk nog idealer maar zeg nu zelf; wie heeft zo'n ding :)

Wil je toch gaan kijken, de maan staat op het hoogtepunt van de eclips in het West-Zuid-Westen. Bij het begin in het bijna Zuiden en bij het einde pal in het Westen.

En voor zover ik in staat ben om astronomische tabellen te lezen zal de maan ook vrij hoog staan dus hoef je er niet voor de polder in en is ie ook in straten tussen de huizen te zien (al ken ik uiteraard jouw woonomgeving niet(zo goed)).

Op het moment dat ik dit schrijf is het vrijwel onbewolkt en dat zal het in de komende uren ook blijven (volgens www.buienradar.nl) enige dunne sluierbewolking die onzichtbaar is voor de radar niet meegerekend.

Hoewel de vorige totale maanverduistering minder dan een jaar geleden is is de volgende pas weer 15 juni 2011. D.w.z. te zien in Nederland (want het is natuurlijk ook geografisch bepaald t.o.v. de hemel).

Voor meer info, zie:
http://hemel.waarnemen.com/moon/lunareclipse_20080221.html

Geen opmerkingen: