zondag 18 mei 2008


BOTERBLOEMEN IN WEILANDJE


Een foto die ik nog was vergeten uit de serie van 1e pinksterdag en gemaakt in natuurgebied De Heinis. Ik had in de omschrijving over dat gebied / ecosysteem al eerder geschreven dat het botanisch gezien een lappendeken is van watertjes (wielen), weilandjes en stukjes ooijbos en taluden langs een zeer oude dijk. Verwacht er geen super zeldzame dingen maar mooi is het er wel en gelukkig ook redelijk rustig; weinig mensen die er hun hond uitlaten en ondanks de zeer nabije snelwegen enzo ook best stil, je kan er bepaalde insekten horen "zoemen".

Ik heb er zelfs voor het eerst in mijn leven een bloeiende Pinksterbloem gezien en dat nog wel op 1e Pinksterdag en ik dacht altijd dat dat een zeer zeldzame plant was maar bij nazoeken schijnt ie dus vrij algemeen te zijn. Helaas is de foto daarvan onscherp dus zal ik niet op de blog zetten nu.

Die plant kom ik vast nog wel eens tegen.

Afgelopen weken kom ik overal Boterbloemen tegen, die zijn echt behoorlijk algemeen en zie je op veel plekken, ook in parkjes en in bermen en zowel ikzelf als An hebben die van dichtbij proberen te fotograferen maar dat gaat steeds mis :(

De bloemblaadjes hebben een dermate natuurlijke glans dat ze zo veel licht vangen dat de foto's steeds overbelicht geraken en dat je eigenlijk alleen de omtrek van de bloemen kunt zien en niet de stampers en de meeldraden. Het is een kwestie van de foto onderbelichten en dan zou het wel moeten lukken maar niet alle camera's kunnen dat aan en hoewel dat met mijn nieuwe camera wel zou moeten kunnen is het me toch nog niet gelukt. Ik ken wel mensen die een perfecte foto zouden kunnen maken maar op deze blog publiceren we alleen eigen foto's, hoe knullig je ze ook vjndt.

Die Boterbloemen komen nog wel een keer qua bloemen want ze bloeien geloof ik een vrij lange periode.

Boterbloemen zijn ook niet zomaar Boterbloemen want er bestaan diverse soorten van maar het ene soort dat je vrijwel overal het meest ziet is de Scherpe Boterbloem en dat "scherp" heeft betrekking op de scherpe insnedes van de vorm van het blad waarvan verderop een foto.

Bovenstaande foto is van een klein weilandje in De Heinis dat vrijwel een monocultuur van die soort Boterbloemen is. Zo je wilt zou je dit dus haast een landschapsfoto kunnen noemen.

Over het algemeen fotografeer ik planten liever van dichterbij, maar ik vind dit toch ook wel een aardige foto en laat ik bij deze ook het begrip landschapsfoto definieeren, het is pas een landschapsfoto als er op de foto de / een horizon te zien is.

Geen opmerkingen: