zaterdag 17 mei 2008


FUUT


We toonden al eerder het nest van Futen maar hier is de vogel zelf. Een kersverse foto, een paar uur geleden gemaakt door An, ietsjes oostelijk van Schagen, in iets wat Barsingerhorn heet.

Op GoogleMaps kan ik dat wel vinden maar of het nu een echt dorp of gehucht is, wordt daaruit niet helemaal duidelijk.

Natuurlijk niet zo'n closeup foto als je in natuurboekjes ziet staan maar laat ik je vertellen dat vogels fotograferen ook erg moeilijk is, vooral van dichtbij.

Al die foto's in van die boeken zijn allemaal gemaakt met joekels van tele-lensen, dus zonder dat te hebben is dit toch een goeie foto waarop duidelijk te zien is dat het een Fuut is.

1 opmerking:

Anoniem zei

Barsingerhorn is een dorp. Een heel langgerekt dorp met maar een paar zijstraten, veel vrijstaande huizen en groen en een flinke sloot, waarin dus deze fuut zwom.
Vanavond heb ik hier in de wijk Muggeburg in Schagen ook nog een fuut, van redelijk dichtbij, gezien en een paar foto's van gemaakt, maar dat moest al met flits en nu is de accu leeg dus ik moet eerst opladen voor ik kan zien of het wat geworden is. Hij had nog één jong, al vrij groot, die vreselijk zijn best deed om op de rug van zijn moeder (of vader ?) te klimmen, maar zonder succes. Prachtig gezicht !
Futenjongen zien er heel lollig uit : ze hebben een heel leuk gestreept koppie, beetje grijs/wit.
Ik hoop dat ik morgenochtend de fuut met jong nog een keer tref en van wat dichterbij op de foto kan maken, een uitdaging (aan het geduld zal het niet liggen...).
Soms is inderdaad iets met telelens wel lekker, maar het voordeel van zo'n gewone kleine camera is dat je wel heel snel, zonder allerlei dingen te moeten instellen, een foto kunt maken.