zaterdag 17 mei 2008


KRULZIEKTE PERZIKBOOMPJE


De laatste foto's van vorige zondag die ik maakte in De Heinis spaar ik op tot morgen, dan zijn ze precies een week oud.

Ook was ik die dag bij vrienden daar in de buurt op de koffie en zat bij het mooie weer in de tuin, toen mijn oog op dit tafereel viel. De foto ervan is deze mysterieuze bijna surrealistische prent geworden.

Je raad nooit wat dit is . Misschien had ik er een prijsvraag van moeten maken :)

Maar intussen heb je aan de titel van het bericht natuurlijk al gezien wat het is.
Zelf heeft het mij nogal wat uitzoekwerk gekost.

De bladeren zitten bovenop een klein geknot boompje. Dat bleek bij navraag bij de eigenaren van de tuin een gestekte Perzikboom te zijn waarvan de moederboom uit Hongarije kwam. Volgens de mensen van de tuin komen er al jarenlang heerlijke en heel veel Perzikken aan, en dat terwijl het boompje niet eens 2 meter hoog is. Ik heb nooit geweten dat je in een klimaat als dat van Nederland Perzikken kon kweken.

Er bestaan vele rassen van Perzikken en tegenwoordig komen veel Perzikken die je op de markt, bij een groenteboer of supermarkt koopt uit Iran, voorheen Perzie, wat je haast zou doen denken dat dat de (etymologische) oorsprong van het het woord Perzik (v.g.l. Perzie) is. Deels is dat ook wel waar want het is via Perzie dat de vrucht in Europa terechtkwam maar van origine komt ie uit China.

De gekrulde bladeren op deze foto zijn het gevolg van een schimmelziekte die Perzikkrulziekte (Taphrina Deformans) genoemd wordt. Sommige rassen zijn er gevoeliger voor dan andere.

De ziekte kan worden bestreden door chemische troep maar dat moet eigenlijk preventief want als de bomen de ziekte al hebben heeft het weinig zin meer.

Een meer natuurvriendelijke remedie schijnt te zijn (dat hoorde ik van de tuineigenaren) om consequent de misvormde bladeren weg te plukken / snoeien.

Hier is meer te lezen over deze ziekte:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Perzik#Ziekten
Maar er wordt geen echte oorzaak genoemd.

Geen opmerkingen: