vrijdag 20 juni 2008


AALSCHOLVERS


Mijn nicht An had me al eerder verteld over Aalscholvers die zij regelmatig ziet in Noord Holland.

Grote zwarte Zeevogels die Vis enzo eten. Ik heb ze zelf nog niet echt in het wild gezien, An dus wel en ze heeft ze zelfs weten te fotograferen een paar dagen geleden.

Ikzelf vind ze wat gelijken op een andere grote Zeevogel die ik ooit wel in het echt zag en in het wild (tijdens een vakantie in Engeland) maar die gelijkenis schijnt niet helemaal te kloppen want die zijn wit en behoorlijk anders van lichaamsbouw: Jan van Genten.

Ook Aalscholvers geraken steeds meer aan de urbane Nederland gewend, getuige ook wat An erbij schreef toen ze me deze foto stuurde:

"Ja hoor, ze zaten er weer, twee zelfs ! De Aalscholvers, langs de S3 (Schagen - Alkmaar) op de lantaarnpaal. Steevast, zoals ik al eerder zei. Heb de auto in de berm gezet, zo dichtbij mogelijk (hartstikke verboden, maar, je moet er wat voor over hebben nietwaar :)) Eerst een foto uit de auto gemaakt, maar dat was niks. Toen heel voorzichtig uit gestapt en op gevoel wat dichterbij gegaan. Dit is het meest haalbare. Even later vloog er één van de twee al weg. Ik vind het wel mooi geworden, ze staan er erg alert op. Wat je aalscholvers ook vaak ziet doen is dat ze staan te drogen met hun vleugels wijd, een heel mooi gezicht (Reigers doen dat ook soms). Kunnen ze echt heel lang volhouden, beide vleugels wijd heerlijk in het zonnetje staan te drogen."

Gewone Aalscholver = Phalacrocorax Carbo.

Meer info:
http://home.hccnet.nl/pm.jansen/animals/aalscholver.htm

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Mooie foto An! Hier in Den Bosch zie je ze ook veel: Dommel, Maas, Drongelens kanaal, Westerpark etc. Bijna dagelijks. Zodra je je camera pakt zijn ze weg is mijn ervaring al heb ik een paar mooie pics van hen. De afgelopen jaren zie ik hier ook veel Sterntjes jagen. Ze vliegen met veel kabaal eindeloos boven watertjes en storten zich om de zoveel tijd loodrecht naar beneden. Plons... en soms komen ze met een visje weer boven het wateroppervlak. En nu ik toch al andere vogels noem... de top is natuurlijk de IJsvogel. Moest je vroeger naar het Limburgse Geuldal of dieper de Ardennen in om met geluk een dergelijk exemplaar te spotten tegenwoordig kun je gewoon beredeneerd op dicht-bij-zijne locaties op zoek gaan en ze aantreffen. Ook zij storten zich net als de Sterntjes loodrecht het water in.

> Ikzelf vind ze wat gelijken op een andere grote Zeevogel

Ik zou de Aalscholver zeker geen zeevogel willen noemen. Tis gewoon een zoetwater-landbeest. Ook die Scholeksters heb ik recent in de stad aangetroffen. Op het Johan Cruyff Court (bij het belastingkantoor)zag ik hun lange snavels helemaal in het zand verdwijnen op zoek naar lekkere hapjes. Schuw zijn ze zeker niet want we konden hen benaderen tot op enkele meters.

groet, JL

Anoniem zei

Nou dan ontgaan mij toch een aantal dingen, want ik kom dagelijks langs de Dommel en heb nog nooit Aalscholvers gezien, maar ik geloof je zonder meer hoor.

Zeevogels is inderdaad een verkeerd woord maar het merendeel zit toch langs de kust en daar broeden ze ook.

Intussen zijn ze ook opgerukt naar het binnenland en inderdaad vissen ze in zowel zout als brak en zoet water, maar jouw (JL) bewering dat het dus Landvogels zijn is evenzeer de goeie uitdrukking.

Bij mijn zelfstudie las ik ook dat het als 1 van de weinige vissende vogels geen waterafstotend verenkleed hebben dus als ze gedoken hebben moeten ze dus hun vleugels laten drogen en dat ze dat vaak op palen doen (dus blijkbaar nu ook lantaarnpalen) en Noord Holland is nu eenmaal waterrijk. In de broedtijd schijnen ze als ze een Vis gevangen hebben eerst hun vleugels te laten drogen alvorens de Vis naar hun jongen te brengen. Of ze de Vis dan in hun krop bewaren weet ik niet (kan er niks over vinden) en wie weet, want qua 'orde' behoren ze tot de Pelikaanachtigen.

Ik las ook dat Aalscholvers intussen ook al hetzelfde gedrag vertonen als Reigers, n.l. het leegvissen van vijvertjes al had dat betrekking op Belgie:
www.nu.nl/news/1369191/89/Aalscholvers_eten_Belgische_vijvers_leeg.html.

Sterntjes heb ik maar 1 x gezien in het echt, dat was op Texel lang geleden.

Wat betreft Scholeksters heb ik ook nog wel wat te melden maar laat ik REAGEREN bij het bericht over die Vogelsoort. (Is niet bedoeld als kritiek op jouw reactie hoor !)