vrijdag 20 juni 2008


MOEDERZWAAN MET JONG


Ook weer een foto die ik van An kreeg en waarover ik een aantal vragen stelde en daarop de volgende antwoorden kreeg:

"Het jong is inderdaad die kleur omdat het dons is wat nog witte veren moeten worden. Ik weet het niet zeker, niet nagezocht, maar wel eens gezien ook, dat zwanen ook drie of vier eieren hebben vaak. Er heeft hier in de wijk ook wel eens een nest gezeten, waarin er 4 lagen toen. Maar meer kan ook dacht ik. Meestal groeien er toch wel een paar op, dat dit er maar één was, was echt een treffer denk ik. Het viel in elk geval erg op dat dit er maar één was, meestal zijn het er meer."

"Vader is volgens mij altijd de ‘waker’ van het stel. En die zwom een aantal meters verderop en zodra ik iets te dichtbij kwam naar zijn zin gingen die imposante vleugels omhoog. Maar, ze zaten in een slootje waar denk ik heeeel veel lekkers zat, want al heel snel ging die kop ook weer onder water en de vleugels dus weer naar beneden. Op één of andere manier hadden ze blijkbaar toch ook in de gaten dat ik geen bedreiging was."

"Dat verhaal over het trouw zijn aan elkaar is geen broodje aap hoor, dat is inderdaad zo. Ze zijn zelfs partners voor het leven volgens mij. Langs de weg Wieringerwerf – Schagen, zat jaren en jarenlang een vast koppel te broeden ieder jaar, in een slootje langs de weg. Op een dag werd één van de twee doorgereden en ik weet het nog als de dag van gisteren, we reden er langs toen het beest nog aan de kant van de weg lag. De andere zwaan stond erbij, echt een haast hartverscheurend gezicht vond ik. Dus ja, over rouwen gesproken, het zag er zeker zo uit en heeft veel indruk gemaakt."

4 opmerkingen:

Anoniem zei

Dat rouwen bedoelde ik toch net iets anders. Veel meer diersoorten hebben natuurlijk wel eens bewustzijn dat als een partner overlijdt ze er van van slag zijn, maar misschien is dat slechts een moment en dat het daarna al snel weer zoiets is als "the show must go on". Ik heb wel eens gehoord dat als er bij Zwanen 1 van de 2 overlijdt, dan ander dan erg lang alleen blijft en niet meteen een andere partner zoekt of kiest.

Of dat echt rouwen genoemd mag worden is maar de vraag. Hebben Vogels dezelfde emoties als mensen of projecteren wij mensen die op dieren ?

Anoniem zei

Als leek op het gebied van Vogels dacht ik tot nu toe, een Zwaan is een Zwaan, en dat ik de Latijns-wetenschappelijke naam vergeten was te vermelden staat daar los van maar toch maar goed ook, want er blijken diverse soorten te bestaan en voor te komen in Nederland, of die ook allemaal in het wild voorkomen weer ik niet.

Een half uur geleden schoot de naam Knobbelzwaan me te binnen en maar eens op Wiki gekeken en daar worden diverse soorten omschreven, zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Zwanen#Taxonomie.

Ook dacht ik altijd dat Zwarte Zwanen een gekweekt ras was maar dat is zowaar een echt soort, wel een exoot want van origine komt ie uit Australie en contreien.

An: je schreef me laatst ook dat er bij jullie in Schagen ook Zwarte Zwanen zitten. zijn dat "wilde" of door de gemeente in het wild uitgezette exemplaren ?

Mocht je er daar nog eens een van tegenkomen dan houd ik me aanbevolen voor een foto ervan.

Anoniem zei

Ik geloof inderdaad dat een zwaan na overlijden van de partner lang alleen blijft.

Hier net buiten Schagen moet ergens een koppel zwarte zwanen zitten, in de richting van waar ook het lepelaargebeid is Daar ga ik zeer binnenkort maar weer eens op af in de hoop nu wel wat te treffen...
Of dit uitgezette of echt wilde zwarte zwanen zijn weet ik niet.

Vandaag op school had ik het met een collega erover dat het zo opvallend was dat er dit jaar zo weinig zwanen met jongen te zien zijn, echt beduidend minder dan andere jaren. Zij had het hier toevallig over gehad met leerlingen, die op boerderijen wonen. Zij wisten te vertellen dat er veel nesten of stukgegeaan zijn met maaien of gewoon leeggehaaald worden, omdat zwanen blijkbaar ongenode gasten zijn. Zonde !

Anoniem zei

Twee jaar geleden zag ik op mijn dagelijkse route regelmatig een zwanenfamilie met ZEVEN (ongelogen) al wat grotere jonge zwanen. Ze lagen gewoon naast het fietspad (met daarachter een goed bijgehouden sloot) in de zon te slapen. Het was echt een plaatje!