vrijdag 20 juni 2008


SCHOLEKSTERS


Scholeksters gefotografeerd door An in of vlakbij Schagen.

Ook een typische kust- / wadvogel al zijn deze wel enkele kilometers landinwaarts maar hier ('s-Hertogenbosch) zie je ze niet en het is daarom voor mij ook al vele jaren geleden dat ik ze in het echt gezien heb.

In Zeeland zag ik ze vroeger met honderden tegelijk, maar ze schijnen de laatste jaren sterk in aantal achteruit gegaan te zijn, naar het schijnt door concurrentie van schelpdier visserij.

Het jaar 2008 is daarom door de Vogelbescherming en de SOVON vogelbeschermings- en onderzoeksorganisatie uit geroepen tot het jaar van de Scholekster.

Over de concurrentie van de schelpdiervisserij: www.wildekokkels.nl/artikelen/scholeksters.htm
Over het jaar van de Scholekster:

Scholekster = Haematopus Ostralegus.

Een volksnaam is ook de Bonte Piet.

5 opmerkingen:

Anoniem zei

In een reactie van JL op het bericht over de Aalscholvers schreef jij ook Scholeksters in 's-Hertogenbosch te hebben gezien, en dat wil ik best geloven hoor, maar ik beweer toch dat van origine echt Kustvogels zijn. Ze eten van nature Kokkels, Oesters en Mosselen en Scholeksters zullen dan ook wel door de Schelpdiervisserij het binnenland ingetrokken zijn maar naar wat ze dan in het zand hier zoeken zullen dan wel Regenwormen zijn.

Anoniem zei

Hoi JL nogmaals,

Ik las ook dat je de snavels van Scholeksters lang vind maar dan heb je zeker nog nooit (Regen-)Wulpen of Gruttos gezien :) (Ongetwijfeld wel !)

Ik las ook ergens dat de snavels van Scholeksters kort blijven door slijtage bij het fourageren, Dat de lengte van hun snavel afslijt (net als bij Knaagdieren de tanden) door het hameren op Schelpdieren en dat als ze dat niet meer doen hun snavels dan langer zouden worden en ook krom zoals bij Regenwulpen. Als het een landvogel gaat worden en zich door zijn eetgedrag gaat evoluren hebben we over 1000 jaar misschien wel een nieuwe soort erbij.

Aan hun voortplantingsdrift zal het niet liggen gezien de wetenschappelijke ervaring die ik las van een medewerker van de Groningse Rijks Ubnversiteit:
www.nieuwsbank.nl/inp/1999/03/0322U001.htm

Anoniem zei

Hoi,
Ikzelf noem hem ook wel ORANJE Piet. Deze Hollandse vogel snapt het tenminste, zie: www.deuteren.nl/pix-xtra/scholekster.jpg...

Groet JL

Anoniem zei

Van SOVON is ook dit kaartje: http://www.deuteren.nl/pix-xtra/verspreiding_scholekster.png. Dat ik een koppeltje hier in de stad zag is dus niet zo heel uitzonderlijk concludeer ik hieruit. Leuk btw je link naar dat wetenschappelijke stukje over het sexleven van de scholekster: flink veel copuleren, trio's en lesbische relaties....

groet J.

Anoniem zei

Snapt wat ?