vrijdag 25 juli 2008


REDACTIONEEL # 2

Vanavond heb ik aan de blog de verschillende onderdelen in de rechter witte kolom qua horizontale volgorde veranderd.

Wat er nu bovenaan staat en wat onderaan zal je zelf vanzelf wel zien:

Het Profiel staat nu bovenaan, de links daaronder, en binnen links altijd eerst de meest recent toegevoegde die dan later weer doorschuiven naar een bepaalde natuur categorie en onderaan links naar websites en blogs van vrienden. En daar link ik alleen naar als ze over natuur onderwerpen gaan en niet louter omdat het sites of blogs zijn van vrienden.

Meer onderaan het overzicht van oudere berichten op deze blog, maar nu per maand, en met een pull down menu i.p.v. per dag of week.

Helemaal onderaan nog iets .... de onderdelen indeling is qua aantal onderdelen onveranderd gebleven, alleen qua volgorde veranderd.

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Anton,
Het zou handig zijn voor regelmatige lezers van je blog, als je bovenaan in de zijkolom ook een overzichtje zou geven van je meest recente berichten. Je bent immers een veelschrijver, met vaak verschillende opeenvolgende berichten over hetzelfde onderwerp. Omdat die vaak kort na mekaar gepubliceerd zijn, krijg je die - zelfs als dagelijkse lezer - vaak in de omgekeerde volgorde te lezen.
Het zou handig zijn als lezers door een overzicht van bv de laatste tien berichten meteen zouden kunnen inpikken op het oudste ongelezen bericht, en dan de meer recente lezen.

Anoniem zei

Beste AnneTanne,

Ik begrijp perfect wat je bedoelt en zoals jij het omschrijft zou ik het graag ook willen en ik heb er al vele malen (en uren) mee zitten rommelen in de configuratie. De instellingen van Blogger is vrijwel allemaal ofwel het 1 ofwel het ander, en 2 dingen tegelijk en lengte van lijsten enzo kan je helaas niet zelf bepalen, zeer frusterend. Tot voor kort had ik in de rechter witte kolom ook een lijst van de laatste berichten maar in termen van wat er op 1 scherm past was die lijst zolang dat je het profiel en de links niet eens meteen in beeld kreeg en eerlijkgzegd vind ik die belangrijker. Temeer daar ik laatst besloot om op een bepaalde manier met namen en diens taxonomie om te gaan en dat duidelijk wilde maken heb ik dat toen in het Profiel opgenomen en besloten dat Profiel duidelijker in beeld te brengen (rechtsboven) en de verschillende delen in de rechter witte kolom kan je in een volgorde zetten dus het berichten archief schoof toen naar onderen.
Daar laat ik het voorlopig ook staan en is nu ingedeeld in maanden en die weer in dagen, en van de laatste dag met de koppen van de berichten. Alles ouder dan de laatste maand is ingedeeld per maand.

Beter kan ik het niet maken en als ik de lijst weer naar boven schuif in de witte kolom dan zouden het profiel en de links weer buiten beeld geraken nij binnenkomst en dat wil ik niet.

Ten slotte is er ook een scroll-bar en ik ga er ook een beetje van uit dat de lezer zelf ook iets moet doen.

Op blogs waar ikzelf kom weet ik altijd perfect wat ik wel of niet gelezen heb en hoe ver ik naar beneden moet scrollen totdat ik op een bericht stuit dat ik reeds gelezen heb.

Niet dat ik je advies zomaar in de wind wil slaan maar het is een kwestie van prioriteiten stellen en dan vind ik het Profiel en de Links toch belangrijker om meteen in beeld te hebben.

Ik zou nog eens kunnen studeren op andere Blogger sjablonen of anders overschakelen op de veel flexibere software die jij gebruikt.