vrijdag 25 juli 2008


WATERGENTIAAN # 1:

HEEL VEEL EXEMPLAREN


Deze en de volgende 3 foto's zijn vanmiddag 25 juli gemaakt vanuit de berm van het pad in het Westerpark dat Kraaikampen heet. Pal naast de Mattenbies foto's van gisteren.

Ik had de planten al maandenlang in de smiezen en dat het geen Waterlelies waren was ik al van overtuigd, maar ik dacht dat het wellicht de Gele Plomp zou worden, want die 2 hebben allebij sterk op elkaar gelijkende jartvormige bladeren. Maar ik vond de bladeren nogal klein dus ik zat al een tijdje te wachten op de bloemen en die zijn wel geel blijkt nu maar de Gele Plomp is het toch zeer zeker niet, dat zijn heel andere bloemen en die steken hun hoofdje ook niet zo ver boven het wateroppervlak.

Deze bloemen steken iets van 10 a 15 centimeter boven water en de bladeren hebben een doorsnede van ongeveer 10 centimeter. (Die van de Gele Plomp en Waterlelie hebben wel dezelfde vorm maar zijn veel groter.) Het is een vaste, meerjarige plant die v.n.l. in Laagveengebieden voorkomt.

Watergentiaan = Nymphoides Peltata (Heukels, 23e druk, 2005).

In al mijn plantenboeken heeft ie die naam hoewel daar nog wel enkele oudere namen genoemd maar het gaat me wat te ver om ook namen te noemen uit boeken die die namen ook al secundair vinden gaat me wat te ver.

Hij is lid van de familie van de Watergentiaanachtigen waar eigenlijk maar 1 andere plant in Nederland lid is.

Geen opmerkingen: