dinsdag 20 mei 2008


ESDOORN (Deel 2)

(SOORT GEDETERMINEERD)

Meteen maar het woord bij de daad gevoegd qua onderzoek naar het soort Esdoorn uit het vorige bericht. Ik ben eerder vanavond teruggeweest naar de locatie van de boom en er lagen 100en zoniet duizenden gevleugelde vruchtjes onder de boom. Ik heb er een heel aantal van mee naar huis genomen en hoop ze morgen of overmorgen te fotograferen.

Het valt toch vies tegen om aan de hand van die zaden het soort te determineren, omdat ik er noch online, noch in de boeken die ik heb accurate info per soort over kan vinden. Online best wel veel foto's van die dingen, maar niet gekoppeld aan bepaalde soorten of duidelijke omschrijvingen.

Wel heb ik een van die blaadjes die te zien waren op de vorige foto mee naar huis genomen om ook op basis van de vorm van de bladeren het soort te bepalen en daarbij mom ik uit op de Zilveresdoorn of de Witte Esdoorn. Dat is een boom die van origine uit Oostelijk Amerika komt.

Die naam ontleent ie aan het feit dat de wat oudere bladeren aan de onderkant een witte zoniet zilverachtige kleur / kleurzweem hebben. Daar zal ik ook eens op letten als ik een volgroeid blad te pakken krijg.


Doorslaggevend vond ik de omschrijving van de bladeren die 5 lobben hebben en waarbij aan iedere lob weer zaagtanden zitten. Ook een foto van de stam / bast / schors wijst in dezelfde richting.

Voor de bladeren vergelijk met:
http://www.bomengids.nl/soorten/Witte_esdoorn__Acer_sacharinum__Silver_maple.html en
http://nl.wikipedia.org/wiki/Afbeelding:Acer-saccharinum-leaves.JPG
Voor de boombast vergelijk met:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Afbeelding:Acer_saccharinum_textura_del_tronco.jpg

Zilveresdoorn = Acer Saccharinum (of Acer Dasycarpum)

Geen opmerkingen: