dinsdag 20 mei 2008


WINDE (MAAR WELK SOORT ?)


Ook gevonden op dezelfde plek en dag als de plant in het vorige bericht.

Of het Haagwinde of Akkerwinde is durf ik nu niet te zeggen, daarvoor zou ik terug moeten en em beter bekijken. De verschillen zijn vrij miniem, er is vooral een klein verschil in de vorm van de bladeren. De kleur van de bloemen (die nog moeten komen) geven ook niet echt uitsluitsel.

Beide soorten zijn hardnekkige woekeraar die zich verspreiden via hun wortelstelsel. Ook zijn het allebei kruipers EN klimmers.

Vroeger in de tuin in Zeeland zaten ze jaar in jaar uit in een Ligusterheg en was daar zo'n woekeraar dat pa em er ieder jaar enkele keren uittrok en dan kwamen er vaak erg lang stengels uit die vaak ook afbraken en ie gewoon weer doorgroeiden. Ik vond het verwijderen maar niks want ik vond het een erg leuke plant. Ook de bloemen vond ik best mooi en daarvan kunnen er heel veel inkomen en die bloeien maar 1 dag en ga bij het invallen van de duisternis of bij regen dicht.

Ze hechten zich aan alles wat ze maar tegenkomen door zich er omheen te winden, vandaar ook de naam Winde en ook de Latijns-wetenschappelijk familienaam voor de Windeachtigen (Convolvulaceae) is afgeleid van het Latijnse woord convolvere, wat rondwinden of verstrikken betekent.

In Zeeuws dialect heet ie Bewinde maar ook in diverse andere dialecten heeft ie allerlei andere namen.

Daar langs de Stadsdommel waren het nog vrij jonge exemplaren en ik zag er diverse die zich helemaal rondom de stengels van grotere grassoorten hadden gewikkeld, maar dat kreeg ik niet goed gefotografeerd, dus vandaar dit min of meer nog liggende exemplaar.

Haagwinde = Convolvulus Sepium (of Calystegia Sepium)
Akkerwinde = Convolvulus Arvensis

Geen opmerkingen: