woensdag 14 mei 2008


PLUISBOLLEN PAARDENBLOEM

(Deel 2)



Ook An vindt deze pluisbollen mooi en ze stuurde me ook deze foto van een veldje in Schagen waar ook Rode Klavers groeien.

Ik weet me van vroeger plots te herinneren dat de plant in Zeeuws dialect Paardepisser werd genoemd.

En ik kon me ook herinneren dat we de pluisen probeerden weg te blazen als kinderen maar wist de clou niet meer en dat wist An nog: als je in 1 x alle zaadjes kon wegblazen mocht je een wens doen.

Op iedere bol staan honderen zaadjes op een soort draadjes. Het zijn een soort parachuutjes waardoor de zaadjes kilometers ver kunnen komen en dat verklaart ook waarom je de plant werkelijk overal tegenkomt, wie weet is de Paardenbloem wel de bekendste plant van Nederland :)

Overigens was de eerste foto ooit op de blog ook van zo'n pluisbol.

1 opmerking:

Anoniem zei

En wat ook erg leuk is om te doen : een sprintje door zo'n veldje trekken en kijken hoeveel pluisjes je er dan in 1x af kunt krijgen..., óf aan je kunt laten blijven kleven...