zaterdag 14 juni 2008


ONBEKENDE COMPOSIET

Deel 1: de gehele plant


























In hetzelfde gebiedje van een oud industrieterrein langs de Dieze waar ook de Havendijk en de Buitendijk liggen heb ik nog wat meer rondgestruind in zijstraatjes waar verder geen hond komt en daar vond ik nog wat plantensoorten.

In de Havendwarsstraat vond ik deze Composietachtige waarvan de bloemen lijken op die van Paardenbloem maar deze plant had ik ook nog nooit gezien want wat ik hier zag was een behoorlijke hoge plant; manshoog ! En vandaar ook dat ik een horizotale foto plaats want anders zou je niet goed zien hoe hoog ie is. En zo zie je de bladeren tenminste ook.

Er staan er best veel, in de straat die de Havendwarsstraat heet en waar in oude industrie panden diverse Taxi bedrijven hun uitvalsbasis hebben en waar in pandjes ernaast ook een ateliercomplex van kunstenaars is gevestigd.

Geen kunstenaar of taxi chauffeur die oog heeft voor deze planten, maar anderzijds worden ze weer wel gedoogd en ook de plantsoenendienst vindt dit blijkbaar dermate nobodies wasteland dat de planten ook niet bestreden worden.


Weet iemand welk plantensoort dit is ?

3 opmerkingen:

Anoniem zei

Lastig om alleen op basis van een foto te determineren. (Heeft de plant melksap? Welke kleuren hebben de pappusharen? Voelt de plant prikkelig aan?)
Geen melksap? dan zou het Groot Streepzaad (Crepis biƫnnis) kunnen zijn:
Een forse plant, volgens Heukels tot 1.20 hoog, maar in stikstofrijke omstandigheden kan dan natuurlijk nog meer zijn. Bladen, behalve soms de allerbovenste, veerspletig tot veerdelig, grote bloemhoofdjes, 2.5 tot 3.5 cm. Vooral in de zuidelijke helft van NL, bloeiend van juni tot augustus.

Wel melksap? dan eventueel de akkermelkdistel (Sonchus arvensis) die tot 1.5 m groot wordt. Die heeft ook nog wat grotere bloemen dan het streepzaad: 4-5 cm breed.
Ook de moerasmelkdistel, die zelfs nog hoger kan worden is een mogelijkheid...
Heb je een flora? Dan zou ik er als het jou was eens met een loep naar toe gaan en de plant op je gemak uitsleutelen...

Anoniem zei

Ik heb vele plantengidsen maar niet de Heukels en ik weet wel dat dat de wetenschappelijke norm is voor het Nederlandstalige gebied maar heb er toch zo mijn twijfels bij in vergelijking met andere Flora gidsen die ik heb. Maar dat is een verhaal apart.

Ik ben zoeven teruggeweest en heb wat plantendelen afgeplukt en mee naar huis genomen, en van die delen closeup foto's gemaakt en ik zal er wat extra berichten aan wijden want er zijn meer bloglezers die wel een interesse hebben in al die "op Paardenbloemen gelijkende" composieten. Ala ik op de diverse soorten Streepzaden en Melkdistels ga studeren raak ik zowat duizelig :)

Anoniem zei

Als je een goeie botanische achtergrond hebt, is Heukels een hele goeie flora om mee te sleutelen. Maar dat is meteen ook de beperking van de gids: je hebt niet alleen een pak basiskennis nodig, maar ook bijvoorbeeld zonder een goeie loep kom je niet erg ver.

Heimans, Heinsius en Thysse is daarom voor heel veel mensen een veel bruikbaarder gids. Ik heb er zelf mee leren sleutelen, en ik gebruik die daarom meestal ook als eerste uitgangspunt, en daarna de Heukels als controle.

Voordeel (maar voor sommige mensen net een nadeel) is het feit dat die twee flora's met een determinatiesleutel werken...

Nadeel van H, H en T is, dat de meest recente versie alweer zo'n 15 jaar oud is, en dat die dus niet meer de actuele systematiek volgt...

Wat je onbekende composiet betreft: vorige week zag ik op het terrein van mijn werk volgens mij dezelfde plant staan - ook erg groot, torende boven mijn krappe anderhalve meter uit - en het zou me wel zeer verbazen als het geen melkdistel is...