zaterdag 14 juni 2008


PERZIKKRUID / VEENWORTEL ?


Dit is ook weer zo'n plant die je op veel plekken tegenkomt en die ik qua uiterlijk al heel lang ken, maar waarvan ik nog steeds niet weet welk soort het is.

Ik kwam em tegen op het trottoir tegen de zijgevel van de grote De Heus-Brokking fabriek aan de Tramkade.

Ik twijfel al decennia lang welke soort het is, ik twijfelde vroeger al tussen een aantal soorten maar eentje weet ik nu vrij zeker dat ie het NIET is, namelijk Varkensgras (wat ook geen grassoort is).

Intussen heb ik meer plantenboeken dan in de tijd van mijn twijfel en in de laatste jaren bestaan er diverse websites waar een en ander te vinden is, maar toch twijfel ik nog steeds tussen Perzikkruid en Veenwortel.

Zowel Perzikkruid als de Veenwortel behoren bij de Duizendknoopfamilie.

Perzikkruid = Persicaria Maculosa,
(of Polygonum Persicaria).

Veenwortel = Persicaria Amphibia,
(of Persicaria Amphibium),
(of Polygonum Amphibium).

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Ik zou niet te hard twijfelen:
Veenwortel vind je in ondiep, voedselrijk water, en op natte tot vochtige gronden aan slootkanten en dergelijke... niet onmiddelijk tussen een trottoir en een muur. Als de veenwortel per ongeluk toch op drogere plekken groeit, komt hij zelden tot bloei.
Bovendien heet de P. persicaria niet voor niks ook P. maculosa ('duizendknoop met vlekken') want de bladeren hebben meestal (zoals je bij goed toekijken ook op jouw foto ziet) een donkerder, wat halvemaanvormige vlek op het blad.
Op basis van de foto ben ik al voor 99 % zeker dat het perzikkruid is.

Anoniem zei

Beste Anne,

Dank weer voor je opheldering. Dat van die vlekken op de bladeren had ik haast over het hoofd gezien. Ik kende die vlekken al wel maar ik was ze in het verleden duidelijker gewend dan dat ze op deze foto zichtbaar zijn, maar nu je het zegt: ja, inderdaad.

Latijn kan ik niet en heb ook geen woordenboek. Die namen zeggen me alleen iets als het op Frans lijkt :) Of ik er in een boek of ergens online een uitleg over lees.